– Det här är naturligtvis helt bedrövligt. Men i övrigt kan jag inte kommentera så mycket. Det är nu en fråga för annan instans och ska utredas polisiärt och arbetsrättsligt, kommenterar regionens grundskolechef Torsten Flemming.
– Fälls läraren blir det en arbetsrättslig fråga, det beror på hur domen ser ut. Men det finns exempel där man inte kunnat jobba kvar.
Torsten Flemming vill inte kommentera om läraren varit avstängd eller om han arbetar kvar på skolan i dag.
LÄS MER: Lärare misstänks för misshandel av elever
Läraren är åtalad för att under höstterminen 2016 vid ett stort antal tillfällen ha tagit grepp runt en elevs arm och vridit den samt klämt ihop elevens fingrar. Den 9 december ska han ha tagit ett grepp runt elevens haka och tryckt ned dennes huvud i en bänk. Efter denna incident polisanmälde elevens mamma händelsen.
Eleven har en diagnos och tycker väldigt illa om att få vatten på sig. I de omfattande polisförhör som hållits med klasskamrater som bevittnat händelsen och skolanställda framtonar en emellanåt stökig lektionsmiljö. Att läraren återkommande använt en vattenspruta på elever för att få visst lugn när det blivit för stimmigt råder det samstämmighet om.
Om den 9 december berättar eleven att han under lektionen tog vattensprutan och förstörde den och att läraren krävde att få den tillbaka. Eleven svarade att den var borta och då ska misshandeln ha inträffat.
Den åtalade läraren säger i polisförhören att både han och eleven var uppretade efter bråket om vattensprutan och att han höll för munnen på eleven för att denne skrek så mycket. Käkgrepp eller vridna armar förnekar läraren.
"Men du anser inte att du gjort dig skyldig tilll någon misshandel", frågar förhörsledaren. "Nej, det tycker jag inte", svarar läraren.
Åtalet omfattar också en misshandel som ska ha riktats mot en annan elev. Också där ska elevens fingrar ha klämts ihop. Läraren nekar helt till denna misshandel. "Jag har ingen som helst minnesbild av att detta ska ha hänt och jag skulle aldrig skada en elev medvetet".
Vattensprutan skaffades för att ordna studiero eftersom det ibland var mer som ett café under lektionerna och situationen blev ohållbar, menar läraren.
Den dåvarande rektorn uppger i förhör att läraren berättat för honom att denne känt sig hotad av eleven och tagit tag i hans ansikte för att få tyst på honom. Rektorn hade inte heller uppfattat det inträffade som en misshandel eller ett brott.
Rektorn uppger också att han inte visste något om vattensprutan innan läraren berättade om den. Rektorn sa till honom att det inte var någon bra idé och att han fick sluta med den.