Carin Tellström är en av de resenärer som vittnar om de många billarm som utlöses vid avgång och ankomst och menar att något måste göras.
– Jag tyckte tidigare i somras att det hade blivit bättre, men nu var det lika hysteriskt som förra året. Ingen vill vara med om hysteriska djur på däck, en lösning hade kanske varit att bötfälla de som inte stänger av sina larm.
För att förebygga detta har Destination Gotland gjort ett genomgående arbete med att skicka ut mail och sms till resenärer som reser med bil samt skapat en Facebookvideo för att uppmärksamma problemet i sociala medier. Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland, menar att det är viktigt att fortsätta uppmärksamma resenärerna om vikten av att stänga av sina larm.
– Vi jobbar kontinuerligt med att informera våra passagerare om att stänga av billarmet. Jag ser inte att det skulle vara möjligt att bötfälla, utan vi kommer fortsätta informera och det är viktigt att folk sätter sig in i sina instruktionsböcker om hur man gör för att stänga av larmet. Detta är ett stort problem för djurägare och alla måste hjälpa till att tänka på sina medpassagerare och stänga av sina billarm.
Det finns ingen enkel lösning på problemet som kräver att bilresenärerna tar sitt ansvar. Carin Tellström betonar att Destination Gotland gjort ett väldigt bra jobb med att sprida budskapet, men att det uppenbarligen inte når fram.
– Destination Gotland har gjort det jättebra, de informerar genom att skriva på sin hemsida och Facebook-sida. Förra säsongen gick det även ut mail och sms innan man åkte om att stänga av sina larm på bildäck. Det är synd att resenärerna inte tar sitt ansvar.