Ordinarie lektionstid är slut för dagen när matteläraren Linda Leino låser upp ett klassrum på Solbergaskolan. Att högstadiet erbjuder läxhjälp på skoltid tycker hon är en utmärkt service.
– Jag ser det ur ett rättviseperspektiv. Eleverna har så olika förutsättningar när de kommer hem med läxor, det är inte säkert att det finns någon där som kan hjälpa dem, säger hon.
Eleverna David Kedja och Adam Björk i årskurs nio slår sig ner för att räkna matte.
– I början tyckte jag det var jobbigt att vara tvungen, men nu tycker jag det känns bra att få läxorna gjorda, säger David Kedja.
Han får medhåll av Alva May och Tyra Malmros i klassrummet intill, där läraren Camilla Djurberg finns för att hjälpa dem.
– Man kan träna på läxor och slippa göra dem hemma, då kan man vara med kompisar sedan istället, säger de.
Regeringen har i år satsat stort på läxhjälp i landets skolor. Men på Gotland sökte bara 9 av 35 skolor de öronmärkta pengarna. Region Gotland får en miljon kronor, varav drygt hälften hamnar hos Solbergaskolans 530 elever.
Där påbörjades redan förra året ett projekt för att hjälpa eleverna till bättre resultat genom läxhjälp i skolan. De extra pengarna innebär möjlighet att anställa och få ytterligare vuxna i skolan.
På Solberga heter skolformen studiegård, med krav på eleverna att närvara vid minst ett av flera tillfällen efter ordinarie skoltid.
– Studiegård är så mycket mer än läxhjälp. Här får man hjälp med skolarbeten. Man kan ha varit sjuk eller ledig och behöver ta igen, säger biträdande rektor Ted Kahlbom, som kom med idén.
Eleverna väljer själva vilken lärare och i vilket ämne de behöver stöd. Ett 20-tal lärare, i de flesta av skolans ämnen, är knutna till studiegården och turas om att undervisa.
– Behöver man extra stöd brukar jag uppmana att gå på studiegårdarna, där kan de få hur mycket hjälp som helst, säger rektor Kerstin Andersson.
Inför prov är studiegården ett bra tillfälle att öva extra och eleverna kan också utnyttja tiden till grupparbeten och hjälpa varandra. Tankar finns att utveckla den extra hjälpen ännu mer, även i ämnen som idrott och slöjd.
– Det här är en vinst för alla. För vår del är läxhjälp en sak men det är också ett tillfälle att fördela resurserna dit de behövs. Hela effekten är att det skapar ett klimat där man tar ansvar för sin egen inlärning, säger Erik Rudstedt, biträdande rektor.