Var med och svara på vår enkät Läxkollen!
Vid en rundringning som Gotlands Tidningar har gjort till rektorerna på Gotlands nio högstadieskolor svarar många att läxläsning finns inplanerat på schemat.
Vissa upplåter tid under rubriken ”elevens val”, andra har lärartid avsatt för att ta emot elever under ordinarie skoldag.
Torsten Flemming är rektor på Solbergaskolan i Visby:
– Vi har avsatt lärartid till det vi kallar ”studiegård”, vilket också finns inlagt i elevernas schema tre eftermiddagar i veckan. Då finns tre specialpedagoger närvarande, sedan är det upp till respektive elev att använda sig av den tiden.
Samtliga rektorer är av uppfattningen att om det ges läxor ska det också finnas möjlighet att få hjälp att klara av dem.
Guteskolan i Visby erbjuder sina elever fyra lektionstimmar per vecka.
Anna Engström, rektor:
– Läxor är bra om de används på rätt sätt. Men det är viktigt att erbjuda eleverna hjälp annars riskerar det att bli en klassfråga, menar hon.
I går publicerade GT första delen i en serie artiklar om läxorna i grundskolan, kallad ”Läxkollen”.
I det reportaget fanns olika uppfattningar om läxornas vara eller icke vara. En förälder tyckte läxorna skulle vara fler redan i mellanstadieåldern, en lärare var av motsatt uppfattning och menade att läxor, om de är för svåra, i stället kan få motsatt effekt.
I högstadiet är det dock klart att läxor finns. Och för de elever som har svårt att hänga med ges extra stöd, visar GT:s rundringning:
– En av skolans uppgifter är att ge eleverna möjlighet att klara av stadieskiftena. Att gå från högstadiet till gymnasiet, exempelvis, är en jättestor omställning med all den frihet och eget ansvar som ges där, säger Jessica Nilsson, rektor på Klinteskolan.