Därför gillar de läxor

De har lämnat grundskoleåren, men har alla läxor i färskt minne. Med lite distans anser de att en lagom mängd läxor är bra för lärandet. Det här är sista delen i Helagotland.se:s och Gotlands Tidningars serie om läxor. Alla tidigare texter hittar du länkade till den här artikeln.

Alice Löfqvist, Klara Seigerlund,
EllaTernström och
Bella Nilsson

Alice Löfqvist, Klara Seigerlund, EllaTernström och Bella Nilsson

Foto: Tommy Söderlund

LÄXKOLLEN2015-04-29 06:00

I flera artiklar och en stor enkät har Helagotland.se tillsammans med Gotlands Tidningar skildrat debatten om läxor i skolan. Över 300 svar har kommit in.

Vi träffar fyra elever som nu går första året på Wisbygymnasiet, för att prata för och emot läxor.

• Alice Löfqvist, Visby, Hon går nu humanistisk, i högstadiet var hon Solbergaelev.

• Ella Ternström, Ardre, går estet bild, tidigare Högbyskolan i Hemse.

• Bella Nilsson, Alskog, nu humanistisk, tidigare högstadiet på Högby.

• Klara Seigerlund, Lau. Går estet bild, tidigare Högby.

På gymnasiet har hemarbetet en annan form. Det är större arbeten med deadline inte sällan flera veckor fram i tiden som ska genomföras.

Högstadietiden, egentligen hela grundskolan, bestod av mer ”kortsiktiga” läxor till vissa dagar i veckan, minns de.

Om ni ser på läxorna i stort under högstadieåren, hur tänker ni kring dem?

Klara: Tråkigt. Det var aldrig kul att göra skolarbete hemma, det blev ofta att jag sköt upp det och så satt man och pluggade kvällen innan.

Alice: Fast jag minns en tydlig grej, i sjuan och åttan hade vi jättemycket spanskaglosor i läxa. Vi tjatade att vi skulle slippa läxor och då tog läraren till slut bort dem. Jag märkte direkt hur mycket sämre jag blev. Det visar att läxor nog är rätt bra.

Bella: Men det krävs att man tar egna initiativ, ibland finns inte föräldrar som kan stötta.

På vilket sätt gjorde ni era läxor?

Klara: Ofta i sista minuten.

Ella: Jag tog inte riktigt tag i det, jag sköt upp det och lämnade ofta in för sent. För mig var det nog mer prio på fritidsaktiviteter.

Bella: Och för oss som bor på landet blir det ju faktiskt mindre tid att plugga hemma. Man kommer hem med bussen halv fem, sen kanske det är träning och sen mat, klockan kan vara halv nio innan man kommer i ordning.

Alice: Och så skiljer det från person till person vad man är bra på. Jag hade lätt för glosor, till exempel. Andra var tvungna att börja plugga från sekund ett. Det som är småläxor för vissa kan bli jättearbeten för andra, då är det nog lätt hänt att strunta i det.

Sett i efterhand, hade ni för många eller för få läxor?

Klara: Det var ganska lugnt, tycker jag.

Ella: Ja, lagom.

Bella: Det blev mer intensivt på våren, i samband med nationella proven. Och ibland, när lärarna inte kommunicerade, kunde det bli tre, fyra läxor samma vecka. Man kan tycka att lärarna borde kommunicera lite mer.

Vad är en bra läxa?

Alice: När den kollar av vad man pratat om på lektionen.

Ella: Ja, som en sammanfattning.

Alice: Dåliga läxor är när man själv måste lära sig något nytt, som man inte pratat om i skolan.

Bella: Ja, för föräldrar kan ju också ha olika kunskaper.

Klara: Ja, det är helt värdelöst med läxor som man inte klarar. Föräldrarna kanske inte hinner hjälpa till, då sitter man där och inte fattar något och måste ändå vänta till man får hjälp i skolan.

Om ni ser bakåt, hjälpte läxorna ert skolarbete?

Alice: Absolut. Det kändes mycket bättre när jag kom till skolan och hade pluggat in de där glosorna. Det gav självförtroende och då kunde jag också hjälpa andra.

Klara: Nja, jag vet inte. Men det hade nog märkts om vi inte fått de uppgifter vi faktiskt fick.

Alice: Läxor får en att hålla igång kunskapen och lärandet, som det är nu på gymnasiet kanske det är två veckor till en inlämning, då kan det bli att man inte pluggar alls under någon vecka.

Bella: Nu måste man verkligen ta tag i det själv. ”Nu gäller det”, liksom. Särskilt när jag nu flyttat hemifrån och bor själv i stan.

Hade ni kunnat gjorde någonting annorlunda, som ni ser det?

Ella: Det hade varit enklare i högstadiet om jag pluggat mer på mellanstadiet, de där förkunskaperna behövs alltid.

Klara: Ja, man måste lära sig på högstadiet, annars fattar man ingenting nu.

Men det tjatade era föräldrar om hela tiden, eller hur?

Klara: Ja, men nu förstår jag det verkligen.

Alice: Nu blir det tydligt om man hängde med eller bara läste på kvällen innan proven.

En helt läxfri skola, är det ett alternativ?

Klara: Jag tror inte på det, man hinner inte lära sig allt på skoltid. En del lektioner är stökiga, då kan man behöva läsa hemma.

Ella: Ja, det beror på hur pratig klassen är, om det går att koncentrera sig.

Alice: Repetition är kunskapens moder, sa min svensklärare. Jag tror läxorna behövs för inlärningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om