De har inga läxor

Eleverna i Montessoriskolan i Visby har praktiskt taget inga läxor. Det är personalens ansvar att eleverna lär sig det de ska under skoltid, menar man.

ANSVAR. Område för område kryssas över under arbetets gång.

ANSVAR. Område för område kryssas över under arbetets gång.

Foto: Tommy Söderlund

LÄXKOLLEN2015-04-28 07:30

I flera artiklar och en stor enkät har Helagotland.se tillsammans med Gotlands Tidningar skildrat debatten om läxor i skolan. Över 300 svar har kommit in.

Montessoripedagogiken prioriterar fyra ledord i undervisningen: trygghet, ansvar, arbetsro och lust att lära.

I skolan i Visby, belägen på A 7-området, finns ingen policy att inte ge läxor. Däremot ges de inte av slentrian.

Tina Örnberg kom till skolan 1997 och har varit rektor de senaste 14 åren. Hon menar att läxor är segregerande:

– Det gynnar dem som har stöd hemma och missgynnar dem som inte har det. Det är istället vårt ansvar att eleverna lär sig det de ska när de är i skolan.

På Montessoriskolan går 74 barn, uppdelade i tre klasser. Två stycken med barn från förskoleklass till årskurs tre, en med elever från årskurs fyra till sex.

De åldersblandade klasserna är en del av pedagogiken. Det innebär att äldre elever får ta ett större ansvar genom att vägleda de yngre.

– Att visa och förklara för andra är ett sätt att själv få en djupare kunskap, säger Tina Örnberg.

Tina växte upp i småländska Hovmantorp och hade det tämligen lätt för sig i skolan. ”Duktig flicka”, som hon beskriver sig.

Under gymnasiet hade hon, minns hon, inte sällan ett par prov i veckan och läxor praktiskt taget varje dag.

Det funkade för henne, men det är inte hennes idé om hur skolan ska och bör fungera.

Skolan är svår att förändra, menar hon:

– Att ge läxor handlar mycket om slentrian och många vågar inte säga nej.

Att, som många hävdar, eleverna lär sig ta ansvar genom sin läxläsning köper hon inte.

På Montessoriskolan inleds varje dag med två timmar kallat ”eget arbete”, sammanlgt tio timmar per vecka. Där har eleverna, med hjälp av pedagoger, själva planerat vad de ska ägna sig åt i olika teoretiska ämnen och genomför sedan detta.

Då gäller för pedagogerna att inte pusha på för hårt utan låta eleven komma igång på egen hand.

– Eleverna lär sig inte bara ansvar, utan även att genomföra och slutföra.

Den enda gång det förekommer hemarbete är om någon beviljats ledigt, då får de ett slags beting. Det kan också hända om de ska ”intervjua sin mormor” eller diskutera en fråga med sina föräldrar.

Elever: Föräldrar:

VAD TYCKER DU OM LÄXOR?

”Bra att man måste sitta efter skolan och titta igenom vad det handlar om. Det är så stökigt på lektionerna”

”Lite läxor är bra. Men inte för mycket eller för tunga läxor. Då blir det stress och ett störande moment”

”Det blir en stor stress. Som om det inte vore nog att satsa allt i själva skolbyggnaden. Nu är vi tvungna att ta med oss plugget hem och sitta minst tre timmar till”

”Läxor bidrar till prestationsångest och stjäl tid ifrån återhämtning på kvällen”

”Jag tror barn behöver pedagoger närvarande vid inlärning”.

”Arbetet ska avslutas på arbetet, när man är ledig ska man vara ledig”

”Det ges per automatik och utan individuell tanke”

”Barnet lär sig studieteknik och vi som föräldrar får en inblick i vad barnet läser och hur det går i skolan”

”Det gör att barnen lär sig ta eget ansvar och förbereder dem för studier senare i livet”

Utdrag ur enkäten ”läxkollen” som helagotland.se gjort..

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om