I flera artiklar och en stor enkät har Helagotland.se tillsammans med Gotlands Tidningar skildrat debatten om läxor i skolan. Över 300 svar har kommit in.
Montessoripedagogiken prioriterar fyra ledord i undervisningen: trygghet, ansvar, arbetsro och lust att lära.
I skolan i Visby, belägen på A 7-området, finns ingen policy att inte ge läxor. Däremot ges de inte av slentrian.
Tina Örnberg kom till skolan 1997 och har varit rektor de senaste 14 åren. Hon menar att läxor är segregerande:
– Det gynnar dem som har stöd hemma och missgynnar dem som inte har det. Det är istället vårt ansvar att eleverna lär sig det de ska när de är i skolan.
På Montessoriskolan går 74 barn, uppdelade i tre klasser. Två stycken med barn från förskoleklass till årskurs tre, en med elever från årskurs fyra till sex.
De åldersblandade klasserna är en del av pedagogiken. Det innebär att äldre elever får ta ett större ansvar genom att vägleda de yngre.
– Att visa och förklara för andra är ett sätt att själv få en djupare kunskap, säger Tina Örnberg.
Tina växte upp i småländska Hovmantorp och hade det tämligen lätt för sig i skolan. ”Duktig flicka”, som hon beskriver sig.
Under gymnasiet hade hon, minns hon, inte sällan ett par prov i veckan och läxor praktiskt taget varje dag.
Det funkade för henne, men det är inte hennes idé om hur skolan ska och bör fungera.
Skolan är svår att förändra, menar hon:
– Att ge läxor handlar mycket om slentrian och många vågar inte säga nej.
Att, som många hävdar, eleverna lär sig ta ansvar genom sin läxläsning köper hon inte.
På Montessoriskolan inleds varje dag med två timmar kallat ”eget arbete”, sammanlgt tio timmar per vecka. Där har eleverna, med hjälp av pedagoger, själva planerat vad de ska ägna sig åt i olika teoretiska ämnen och genomför sedan detta.
Då gäller för pedagogerna att inte pusha på för hårt utan låta eleven komma igång på egen hand.
– Eleverna lär sig inte bara ansvar, utan även att genomföra och slutföra.
Den enda gång det förekommer hemarbete är om någon beviljats ledigt, då får de ett slags beting. Det kan också hända om de ska ”intervjua sin mormor” eller diskutera en fråga med sina föräldrar.