Efter att ha varit gäster på goda vänners bröllop och firat semester på Gotland fanns ingen annan utväg än att börja leta hus.
– Det tog två år innan vi hittade det. Vi hamnade i Lokrume, och förstod sedan att det var en riktig lyckträff, säger Helena Eriksson och berättar att året var 2013 och att de sedan dess fått vänner och känner sig oerhört väl mottagna i socknen.
Planen då, och fram till nu, har hela tiden varit att tillbringa så mycket tid som möjligt i huset, för att när yrkeslivet går mot sitt slut flytta till Gotland permanent.
– Att satsa tid och energi i något som skulle bli ett fastboende, men också en samlingsplats för vänner, våra barn och deras familjer, säger hon och berättar att de har tre vuxna barn och två småkillar till barnbarn.
Som ekonom och som HR-konsult i Stockholm har Sven och Helena också sneglat på möjligheten att hitta jobb på ön och flytta tidigare. Så ofta de kan lämnar de lägenheten i Nacka, för att jobba från Lokrume på distans. De gör 15 till 20 resor till Gotland per år.
– Det låter helt galet när man säger det, och det är klart att det är en stor del av vår ekonomi som går till båten, säger hon.
De senaste prishöjningarna på färjorna har fått deras tankar på en flytt till Gotland i gungning.
– Man har smygökat priserna under hela 2022. På ett år har biljettpriserna ökat med 50 procent, säger Sven Eriksson och berättar att de skyndade sig att köpa pendlarkort redan innan årsskiftet, en möjlighet som de menar att långt ifrån alla har.
Helena och Sven Eriksson är nöjda med såväl färjor som service, men menar att det är ett systemfel som nu riskerar att drabba ön hårt.
– Det är märkligt att staten bara kan knoppa av ett helt län. Gotland riskerar att bli ett exklusivt resmål, en plats i Sverige dit bara de med tillräckligt god ekonomi kan ta sig, säger hon.
De jämför med den enorma ombyggnationen av Slussen i Stockholm, och förbifarten med vägar, som tillsammans landar på 55 miljarder.
– Där är staten med som finansiär, trots att det är en regional fråga, säger Sven Eriksson och menar att Gotland självklart borde hanteras på samma sätt.
För dem handlar de kraftigt höjda priserna om att flytta till Gotland eller inte. De är väl medvetna om att läget är allvarligare för den stora mängd gotlänningar som redan bor här och har släkt och vänner på fastlandet.
– Vilken ångest att känna sig isolerad fast man bor i samma land. Gotland riskerar att bli ett reservat för förmögna. Då är det inte lika självklart att vara bofast här, om man tvingas välja bort att träffa barn och vänner på fastlandet, säger Helena Eriksson.
Redan i sommar befarar hon konsekvenser, för uthyrare av stugor och för gotlänningar som liksom de har barnen på fastlandet.
– Vi måste hitta ett sätt att se färjorna som en väg, där Gotland tillhör resten av Sverige.
Mimmi Gibson är marknads- och varumärkesansvarig för varumärket Gotland hos regionen, där man tar de höjda priserna med stor oro.
– Vi behöver verkligen göra djupare analyser av vad det här skulle kunna innebära. Vi kommer fortsätta att jobba med frågan, säger hon.
Att Gotland behöver fler i yrkesverksam ålder, menar hon, är av största vikt.
– Det handlar om skatteintäkter och om Gotlands infrastruktur, det är så vi finansierar välfärden: Skola, omsorg och allt det som spelar roll i människors liv.