Varje år utser föreningen Äkta vara vilken som är Årets matbluff.
"I år fick vi in rekordmånga nomineringar: 120 stycken. Det är nästan dubbelt så många som förra året." Så skriver föreningen på sin hemsida. Och det engagemanget kanske gläder juryn – som bland annat består av Sveriges konsumenters generalsekreterare – men det vittnar också om att det finns många produkter som inte verkar hålla vad marknadsföringen lovar.
I fjol vann produkten "Wild food kronhjortskav" från Polarica. Detta då namnet och förpackningen anses ge en bild av att det handlar om kött från vilda djur i svenska fjällmarker – men det handlar i själva verket om nya zeeländskt farmkött.
Tvåa kom Kockens "ekologiska citronpeppar" tack vare sin akuta brist på allt vad citrus heter.
Men vilka är då de fem finalisterna till 2018 års pris? Här kommer de, med motiveringar från Äkta vara:
1. Festis Guanabana pineapple. "Av namnet att döma skulle man kunna tro att denna fruktdryck var smaksatt med guanabana. Och den innehåller faktisk puré av denna tropiska frukt, men endast 0,003 procent. Alltså tre tiotusendelar eller 15 milligram per flaska. Purén från en enda frukt räcker till 66 000 flaskor. Det är förstås alldeles för lite för att ge drycken någon smak. Den ytterst lilla mängden puréad frukt är bara där för syns skull, för att lura oss att smaken inte bara är fejkad med aromer, när den i själva verket är just fejkad med aromer".
2. Oatly Havregurt naturell. "Yoghurt har en levande bakteriekultur. För vissa är det ett av skälen till att man äter den. När man gör vanlig yoghurt pastöriseras mjölken innan den syras med mjölksyrabakterier. Det är till och med förbjudet att pastörisera produkten efter syrningen, eftersom bakteriekulturen då förstörs. Havregurt är ett försök att imitera yoghurtens konsistens, smak och användningsområde, vilket förstås namnet anspelar på. Den är dock ultrahögpastöriserad efter syrningen, vilket gör att alla bakterier är döda när den hamnar i frukosttallriken".
3. Lätta Original. "Det klassiska lättmargarinet Lätta stoltserar med rapsolja och kärnmjölk på flera ställen på förpackningen: "Gjord med svensk rapsolja och smakrik kärnmjölk". Dessutom är den är dekorerad med rapsblommor. Man lyfter också fram att margarinet är tillverkat i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan".
4. Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice. "Namnet "Ekologisk kallpressad grönsaksjuice" lockar nog många hälsomedvetna. På framsidan räknas rödbeta, selleri och fänkål upp och rödbetan avbildas dessutom därunder. Ingenstans på denna spansktillverkade juice antyds att denna juice skulle innehålla något annat än grönsaker. Men i själva verket består den till cirka två tredjedelar av betydligt mindre eftertraktad äppeljuice. Andelen fänkål är dessutom bara 0,08 procent". (Producenten Axfood har redan lovat ändra etiketten här.)
5. Glacéau Smartwater (från Coca Cola). "I motsats till vad namnet antyder är detta vatten, som ägs av läskjätten Coca-cola, på intet sätt smartare än annat flaskvatten. Tillverkningen sker bara på ett krångligare sätt. Först "ångdestilleras" vanligt källvatten eller mineralvatten, beroende på fabrik, för att ta bort de naturligt förekommande mineralerna. Sedan tillsätts mineraler istället på konstgjord väg. Processen är näringsmässigt värdelös och med ett pris på 40 kronor litern ofta flera gånger dyrare än odestillerat källvatten eller mineralvatten. Transporterna från fabrikerna i Storbritannien respektive Nederländerna kan inte heller sägas vara särskilt smarta".