De hoppas sätta Gotland på falafelkartan

Snabbmatskungen Vartan siar om korvens nedgång och den vegetariska revolutionen. Samtidigt vänder en falafelduo uppochned på den traditionella kikärtspucken.

Amalia Muttoni och Luqaz Ottosson hoppas kunna sätta Gotland på falafelkartan.

Amalia Muttoni och Luqaz Ottosson hoppas kunna sätta Gotland på falafelkartan.

Foto: Emil Karlsson

Mat & dryck2019-10-04 19:31

"Så ge mig bara en high five och en falafel"

Malmörapparen Timbuktus stämma studsar mellan stolar, bord och fritöser i lokalen på Tage Cervins gata i Visby. Sommartid hittar man Almedalens fik innanför den gamla svarta trädörren men från och med i tisdags serveras där falafel på löpande band.

– Detta blir som ett test, vi har restaurangen öppen i tre månader och sedan gör vi någon slags utvärdering på hur det gått för oss, säger Amalia Muttoni, en i duon bakom restaurang Falafelfickan.

Vartan Abgarian är snabbmatsprofil på Gotland, han menar att kebab- och gyrosrätter är gotlänningarnas favorit men att det vegetariska börjar bli mer och mer populärt.

– Det kan handla om en falafelrulle eller någon aubergine som steks och serveras med fetaost och valnötter. Jag säljer dock mest sådant på sommaren när det är mycket turister här. 

När Vartan själv får välja är det lamm som står på menyn, han berättar också om skillnaden mellan vad unga och äldre personer handlar hos honom.

– Lamm är min absoluta favorit, det finns så många variationer så det går inte att tröttna på det. När äldre personer köper mat hos mig blir det ofta att de beställer kroppkakor eller raggmunkar. Den yngre generationen väljer någon gyrosrätt. 

En rätt som nästan helt försvunnit ur Vartans sortiment är korven.

– Det började nog för sex eller sju år sedan, färre och färre kunder beställde korv. Jag tror att det handlar om att det fanns för mycket att välja på: Kryddig eller mild, med bröd eller utan och så vidare. Jag tror inte riktigt att kebaben kommer gå samma öde till mötes men som sagt kommer nog det vegetariska bli mer populärt. 

Luqaz Ottosson är nummer två i duon bakom Falafelfickan, tillsammans med Amalia Muttoni hoppas han kunna sätta Gotlands på Sveriges falafelkarta.

– Man tänker ju främst på Malmö när det snackas falafel men jag tror att om vi lyckas med vår lite egna stil så finns möjligheten för Gotland att komma in i spelet också, säger Luqaz Ottosson. 

Vad som menas med egen stil i det här fallet är att vända uppochned på nästan allt vad en traditionell falafel är.

– Vi har bytt ut basen, kikärtan, mot gotländska linser. Personligen tycker vi att linserna funkar bättre än kikärtan, det blir mer fluff, mer smak och mer krisp såhär, säger Luqaz Ottosson.

På tallriken ska falafeln ackompanjeras med bland annat chilimayo, rostade fröer, mjölksyrad kol och zucchini. Amalia menar dock att råvarorna kommer bytas ut med tidens gång.

– Nästan alla ingredienser kommer från Gotland, det innebär att vi får anpassa oss lite efter säsong. Zucchinin börjar väl sjunga på sista versen snart och då blir det nog att vi byter den mot någon slags pumpa. 

Varken Luqaz Ottosson eller Amalia Muttoni har speciellt starka relationer till annan snabbmat i dagsläget. Amalia håller sig borta nästan helt medan Luqaz drömmer om klassikern varmkorv och Pucko ibland. På frågan om de minns första gången de åt snabbmat är svaren inte helt konkreta.

– Vi åt väldigt sällan snabbmat när jag var liten, kanske att det blev någon hämtad pizza någon gång men det var inte ofta, säger Amalia.

– Jag spelade mycket tennis när jag var ung, då blev det mycket väntande i stan där jag bodde och mamma brukade alltid skicka med mig lite pengar. Då blev det att man stannade på något gatukök och köpte sig en ordentlig kebabtallrik, säger Luqaz.

Världens största mat

Världens längsta pizza var 1,8 kilometer lång. Den bakades i Neapel, Italien, av 250 pizzabagare i maj 2016.

Världens största hamburgare väger ungefär 804 kilogram. Den finns att beställa på en restaurang i Detroit, USA. Kostnaden för en monsterburgare är drygt 70 000 kronor. 

Världens största taco vägde 750 kilogram och var 10,95 meter lång och 86 centimeter bred. Den konstruerades i staden Mexicali i Mexico i mars 2003.

Källor: Guinness world record, Smithsonian magazine & Metro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!