Tro på ”pappret” präglade mediedag

Gotlänningens mediedag handlade mycket om publiceringskanaler och utbud. Men frågan om att slå ihop GT och GA uteblev, vilket gläder Gotlands medias vd.

Panelen bestod av Ulrica Fransson Ingelmark, Carin Sjöberg, Sören Andersson och moderatorn Tommy Wahlgren. Senare anslöt P4 Gotlands Jacob Wesley.

Panelen bestod av Ulrica Fransson Ingelmark, Carin Sjöberg, Sören Andersson och moderatorn Tommy Wahlgren. Senare anslöt P4 Gotlands Jacob Wesley.

Foto: Simon Bendelin

MEDIERNAS FRAMTID (GT)2016-10-11 13:00

Ibland är det mest intressanta i en debatt det som aldrig blir sagt. Att den seglivade frågan om en hopslagning av öns två dagstidningar inte kom upp igår, när Gotlänningens tryckeri AB bjöd in till mediedag, är anmärkningsvärt.

– Det var ju inte förannonserat att den frågan skulle diskuteras, men den brukar komma upp ändå, säger Gotlands medias vd Carin Sjöberg efter samtalet.

Är du glad att du slapp den frågan?

– Ja, faktiskt. Kanske har det börjat gå fram att vi inte har några sådana planer. Vårt uppdrag är att producera båda de här tidningarna, punkt slut.

Ulrica Fransson Ingelmark, Gotlands medias printchef, fick dock en fråga om hur väl konkurrensen mellan GT och GA upprätthålls.

– Det är väldigt hård konkurrens när det gäller nyhetsarbetet. Och jag utvecklar också hur tidningarna kan bli ännu mer olika, utan att för den skull lägga mig i det dagliga arbetet, svarade hon.

I övrigt handlade gårdagen mer om mediekrisen i stort – även Gotlands medias framtid, och de olika publiceringskanalerna, förblev i fokus.

– Det är inte lätt att driva tidning i dag, de yngre skaffar inte prenumerationer utan prioriterar andra kanaler. Men vi har aldrig sagt att vi ska ta alla pengar från papperstidningarna och bara satsa digitalt. Vi har nya och renoverade tryckpressar på flera håll i Sverige, så vi har satsat på det också, sade Sören Andersson, vice vd för NTM-koncernen där Gotlands media ingår.

– Jag upplever att vi med de satsningar vi gjort kan stödja och uppehålla de produkter som är tryckta, sade Carin Sjöberg, som också satt i panelen.

Ekonomin, och hur mycket kvalitetsjournalistik ett medieföretag har råd med, svävade över flera olika frågor i går.

Även när samtalet gick in mer på själva innehållet i medieprodukterna.

Miljöpartisten Isabel Enström undrade om rubrikerna inte oftare borde ha mer täckning i artiklarna.

– Vi har ofta frågat oss om en artikel kan vara bra utan att någon läser den? Vi måste ha både intressanta vinklar och rubriker som lockar till läsning, svarade Sören Andersson.

En annan diskussion handlade om positiva kontra negativa nyheter.

– Det är något slags mantra att vi bara har negativa nyheter, men varje gång någon faktiskt räknar på det visar det sig inte stämma, sade Ulrica Fransson Ingelmark.

Hon fick stöd från journalisten och forne riksdagsledamoten Rolf K. Nilsson, som satt i publiken:

– Jag är så trött på de här klagomålen. En tidning med bara positivt material skulle vara olidlig. Dessutom finns sådana nästan bara i diktaturer, sade han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om