Skandalvägen försenad – än en gång

Cykelvägen mellan Visby och Lummelunda ska åter upp i domstol. Enligt Trafikverket – som inte längre vill intervjuas i ämnet – landar notan nu kring 95 miljoner kronor.

Själva vägen ansågs klar för invigning 2014, men efterarbetet är ännu inte klart.

Själva vägen ansågs klar för invigning 2014, men efterarbetet är ännu inte klart.

Foto: Tommy Söderlund

MILJONRULLNING (GT)2018-02-15 09:30

Projektet har kantats av problem, gällande allt från vattenavrinning och trädavverkning till förstörda fasader och upprördafastighetsägare.

Efter flertalet förseningar genom åren skulle en sista punkt äntligen sättas under februari 2018.

LÄS MER: Här är Sveriges dyraste cykelväg

Där är vi nu – men slutarbetet med cykelvägen mellan Visby och Lummelunda är än en gång försenat.

”Tyvärr kommer vi inte att bli klara under februari. Därför har Trafikverket lämnat in en ansökan till mark- och miljödomstolen om förlängd arbetstid”, skriver enhetschefen Åsa Löfgren på Trafikverket till GT.

Svaren på GT:s frågor kommer via mejl – Trafikverket avböjer nämligen att göra någon intervju om projektet. Det har också tagit lång tid för GT att få fram några konkreta uppgifter från myndigheten, då våra frågor bollats runt eller helt enkelt ignorerats.

Till slut får vi dock reda på vad slutnotan numera väntas landa på.

2016 talades det om 79 miljoner kronor. Det kunde kanske bli lite mer, men inte mycket.

– De kvarstående åtgärderna är inte så omfattande. Jag tror inte det blir flera miljoner till i alla fall, sade Trafikverkets Alexander Santos till GT då.

Men den senaste uppskattningen från myndigheten är i storleksordningen 95 miljoner kronor.

HUSÄGARE: Cykelvägen är byggd på lögner

Bara denna senaste fördyrning är nästan lika stor som ursprungsbudgeten för hela projektet.

Siffran innebär också att vägen är uppe i åtta miljoner per kilometer väg.

Ändå är detta inget större misslyckande, enligt Trafikverket:

Projektet i stort är vi nöjda med. Den nya gång- och cykelvägen fyller ett viktigt behov för både fastboende och turister. Däremot är vi medvetna om problemen som har uppstått med vattenflödet vid Själsö, och där beklagar vi att privata fastighetsägare blivit drabbade. Nu är förhoppningen att så fort som möjligt kunna genomföra en permanent lösning för bortledning av grundvatten”, skriver Åsa Löfgren.

GT har ifrågasatt huruvida det går att vara nöjd med ett mångmiljonprojekt som blivit mer än fem gånger dyrare än beräknat?

Den följdfrågan är än så länge obesvarad.

Det arbete som kvarstår är dessutom långt ifrån okomplicerat. Flera fastighetsägare längs den nya vägen är och förblir ytterst missnöjda.

– Trafikverket har behandlat mig väldigt illa. De har dragit rör utan min tillåtelse och utan bygglov, vilket de förnekar trots filmbevis. De har grävt en brunn som är felbyggd, så att vatten samlas och förstör byggnader – och de har inte betalat mig en krona. Det här är en jättehärva, säger Agne Lind, som har ett hus i närheten av Själsö.

Han har kopplat in advokater och driver sedan flera år tillbaka en process mot myndigheterna.

– Det de har gjort är ju olagligt, det handlar om avtalsbrott, stöld, egenmäktigt förfarande och allt möjligt.

En annan fastighetsägare, som vill vara anonym, är minst lika kritisk:

– Det är rena jävla sandlådan! Tiotals miljoner har helt kastats bort, så det borde vara tal om trolöshet mot huvudman.

Samme person betvivlar att slutnotan verkligen stannar under 100 miljoner kronor.

– Fem fastigheter har skador som inte är reglerade och delar av vägen måste rivas upp. Det blir säkert en 30, 40 miljoner till.

2010 inleddes bygget av den nya cykelvägen. Länsstyrelsen fanns på plats då, genom högsta chefen Cecilia Schelin Seidegård.

– Ja, det inledande spadtaget där var ett av mina första som landshövding, minns hon.

Nu har länsstyrelsen kontaktats igen, då ett av problemen kring cykelvägen har med vatten att göra. Myndigheten har valt att inte ingripa – men skickar en kopia av sitt beslut till Region Gotlands miljö- och hälsoskyddsnämnd, som alltså blir inkopplad på fallet i stället.

Länsstyrelsen kan dessutom bli tvungen att syna projektet trots allt, om mark- och miljödomstolen vänder sig dit för remissvar.

GT har även kontaktat Justitieombudsmannen, JO, men där pågår ingen utredning kring projektet.

HISTORIK

Så blev cykelbanan landets dyraste:

1980-talet: En cykelväg längs havet mellan Visby och Lummelunda föreslås. Länsstyrelsen går emot, då den planerade vägen går genom Brucebo naturreservat. Därefter kommer flera nya förslag om vägens sträckning.

2009: Cykelleden ska nu gå längs väg 149. Byggstart planeras till hösten 2009, projektet beräknas kosta 18 miljoner kronor.

2010: Dåvarande infrastrukturministern Åsa Torstenson med flera tar första spadtaget.

2011: Bygget stoppas då man missat att Lummelundagrottan går under cykelbanan. Senare visar det sig att ett konsultföretag glömt en nolla när de räknade ut hur många träd som skulle avverkas. Trafikverket får skjuta upp andra vägbyggen på grund av fördyringarna.

2012: Fyra fastighetsägare får 7,3 miljoner kronor i ersättning för skador.

2013: Vattenproblematiken kring bygget blir ett fall för mark- och miljödomstolen. 6–12 månaders ytterligare försening.

2014: Cykelleden invigs – men vattenfrågan förblir olöst.

2016: Mark- och miljödomstolen tar upp frågan om en permanent lösning för vattenavrinning.

2018: Ännu ett slutdatum löper ut i februari, utan att projektet är klart. Mark- och miljödomstolen får nu ta upp ärendet igen. Slutnotan närmar sig 100 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om