De vill inte förbjuda mobiler i sin skola

Ha koll på hur mobilerna används, men förbjud dem inte. Det menar lärare och elever på Södervärnsskolan.

Fungerar bra. Karl Duckert Karlsson, Emrik Ahlström och Sebastian Kippel vill inte förbjuda mobiler, på Södervärnsskolan menar de att det fungerar bra ändå.

Fungerar bra. Karl Duckert Karlsson, Emrik Ahlström och Sebastian Kippel vill inte förbjuda mobiler, på Södervärnsskolan menar de att det fungerar bra ändå.

Foto: Henrik Radhe

Mobilförbud (GA)2016-02-29 05:45

Debatten om mobilförbud eller inte är i gång i niondeklassen på Södervärn. Bredvid läraren Cecilia Tofftén, längst fram i klassrummet, finns en korg. För dagen är den tom, men där samlas störande mobiltelefoner in. I årskurs nio har de flesta eleverna lärt sig att hantera mobiler. Men kränkningar sker.

– Det förekommer i sjuan. Oftast när det har varit någon liten osämja. Man börjar prata via appar, i stället för i verkligheten, och så blir det missförstånd, säger Cecilia Tofftén.

Men trots bekymren vill hon inte förbjuda mobiler i skolan. Det är fel väg att gå, menar hon.

– Vem ska prata med eleverna om vad man gör på nätet om det blir ett förbud? Jag tycker att vi måste prata med ungdomarna, de behöver hjälp, säger Cecilia Tofftén.

Hon får medhåll av eleverna.

– Det hade varit tufft att ta sig igenom en skoldag utan mobilen, säger Emrik Ahlström.

Istället för att kollektivt förbjuda mobiltelefoner för alla, tycker han att bara den som visat sig kränka någon ska bli av med sin mobil.

De flesta eleverna loggar in sina mobiler på skolans nätverk, för att spara sitt eget nät. Där vill Emrik Ahlström istället för förbud reglera vilka appar som går att köra.

– Snapchat, Jodel och Kik, det är där kränkningar sker och dem tycker jag skolan kan blockera, säger han.

Om mobiltelefoner förbjuds, menar Emrik Ahlström, är risken att problemen och apparna bara flyttas till surfplattorna som skolan håller eleverna med.

I dag använder många av eleverna på Södervärnsskolan sina mobiler även i skolarbetet.

– Jag skriver till exempel labrapporter, det är skönare att använda mobilen än den större Ipad:en, säger Sebastian Kippel.

Om han råkat glömma surfplattan hemma finns samma appar nedladdade i mobilen. Där har han också scheman, och datum kan enkelt kollas för inlämningar av större skolarbeten och annat.

– Om man inte får ha sin mobil är det personer som behöver nå eleven som inte kan det, säger klasskompisen Karl Duckert Karlsson.

Mot de kränkningar och den mobbning som förekommer har skolan, föräldrar och vuxenvärlden ändå ett viktigt jobb att göra, påpekar eleverna.

– Att lära sig använda sociala medier och var gränserna går, säger Sebastian Kippel.

Kompisen Emrik Ahlström vill istället för att förbjuda mobiler helt att ett brev skickas hem till alla föräldrar, så snart ett barn kränkts.

– Då får de ha ett snack med sina barn, säger han.

Föräldrarnas insyn, där många kan vara helt ovetande om att deras barn är utsatta, menar eleverna i klass nio är en viktig del.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!