GA har i två reportage belyst butikernas respektive kryssningsturisternas syn på handel och besöksmål. Handeln är till övervägande del missnöjd med passagerarnas inköp och turisterna "medger" att de i allmänhet inte handlat speciellt mycket utan ofta nöjt sig med klassiska, gratis attraktioner i stadsmiljön.
LÄS MER: Kryssningsturisterna köper ingenting
I kväll håller Gotland Cruise Network och Visby Centrum ett gemensamt informationsmöte kring utvecklingen av kryssningsarbetet ur ett handelsperspektiv. Hur försäljningen ska öka i samband med kryssningsanlöpen, om alla passagerare stannar i Visby eller erbjuds upplevelser på hela Gotland och om man kan göra något för att locka till återbesök, hör till det som kommer att tas upp.
Magnus Olsson är verksamhetsledare för Visby Centrum. Han menar att det ännu är för tidigt att dra några slutsatser kring kryssningsturismens handelspåverkan.
– Vi är i början av juni och det har varit max tio anlöp av 90. Och det handlar också om vilken typ av båt som är inne. De mindre har många äldre passagerare medan de större har fler yngre och familjer ombord och då blir det mer spridning på stan.
Magnus Olsson framhåller att hans stickprov visar på ökad handel.
– De flesta jag pratat med säger att det varit gäster och att de har handlat, det vittnar inte minst Adelsgatan om.
Av de som hört av sig till GA berättar handlare om att turisterna ibland får felaktig information ombord, bland annat om hur man betalar i land. Magnus Olsson konstaterar att det föreligger betalningsskillnader mellan olika länder. I Sverige är ju kort på väg att bli helt dominerande.
– Men tyskarna vill helst jobba med kontanter och amerikanerna har bara kontanter.
Han berättar också om att han fått assistera kryssningsturister som fått felaktiga kartor.
– Senast ett brittiskt par som hade en karta de fått ombord som var helt fel. Den var inte producerad här utan av kryssningsrederiet. Jag gick och hämtade en ny.
Magnus Olsson håller med om att informationen till gästerna behöver förbättras och att detta kommer att diskuteras på mötet.
– Vad jag ser har vi mycket att jobba med. I dagens digitala värld borde det vara enkelt att mejla över information till kryssningsgästerna som kan läggas över på monitorerna ombord.
Hur hela säsongen avlöpt kommer att studeras i höst.
– Vi kommer definitivt att göra en stor undersökning tillsammans med besöksnäringen, fastslår Magnus Olsson.