Gotland blir en allt mer populär destination för företag att förlägga konferenser till. Om det råder det samstämmighet bland företagen som arrangerar konferenser.
– Det har varit en ökande trend de senaste fem, sex åren och trenden fortsätter, säger Mårten Britse, delägare och projektledare på Hansa Event.
Högsäsongen för konferenser är på hösten, från mitten av augusti till oktober. Men även till våren, innan midsommar, är bokningsläget bra. Mårten Britse berättar att de har flera stora konferenser bokade efter sommaren, bland annat en med 550 deltagare och en med 700 deltagare. Fler konferenser till Gotland är positivt för många av öns aktörer, anser han.
– Vi köper restaurangmat åt säkert 5 000 personer på ett år. Det spiller över på enormt många aktörer, på bussbolag, hotell, guider, restauranger. Dessutom har det stor betydelse om högsäsongen tar slut efter vecka 32 eller i oktober, säger Mårten Britse.
Gogotland, som bland annat arrangerar konferenser och håller i uthyrningen av ruiner som är populära lokaler att hyra för konferenser, märker en positiv utveckling.
– Jag arbetade på flyget innan och det har skett en otroligt stor utveckling i resande, allra helst under september och oktober månad. Det har skett en ökning de senaste fem, sex åren, säger Mattias Adman, vd för Gogotland.
Även Wisby strand har haft och har bra beläggning i år, framför allt i maj och september. Det är även stor efterfrågan redan nu inför nästa år, då de till exempel har två grupper om 1 000 personer inbokade framåt våren. Johan Lindvall, vd för Wisby strand, tror att företagens ökade medvetenhet om hållbarhet gör att Gotland blir ett attraktivt alternativ för konferenser.
– Vi sitter i vinnarhålet på Gotland. Vi har en jättefördel jämfört med att åka till Mallorca, här får man en utomlandskänsla men med en relativt kort resa. Jag tror att vi kommer se en jätteboom framöver.
Mattias Adman märker av samma tendenser.
– De som tidigare har åkt utomlands åker nu till Gotland istället. Vi är bra på att sy ihop upplevelser, är duktiga på hållbarhetsfrågor och har bra mat, säger Mattias Adman.
I bästa fall ger konferenserna även ökad turism, menar Mattias Adman.
– De som har varit här på konferens kanske får mersmak och återvänder som turister, och de som har varit här som turister tänker att Gotland är ett bra alternativ för en konferens.