– Det här är ett pris som ingen vill ha och vinnarna brukar bli ganska arga, säger Pelle Hällje, kommunikationschef för miljöorganisationen Jordens Vänner.
Greenwashpriset delas ut till de företag, organisationer eller makthavare som grönmålar sin verksamhet.
– Vårt uppdrag är att prata om falska miljöbudskap. Målet är att få fram en handfull kandidater som har en påverkan och makt, eller vars kommunikation har ställt till med mycket skada, förklarar Pelle Hällje.
Miljöpartiet har det senaste året befunnit sig i en politisk kris med dalande opinionssiffror och avgående ministrar.
De nomineras till det kritiska priset på grund av två politiska sakfrågor.
– Motiveringen till just Greenwashpriset beror bara på hanteringen av klimatavtalet och försäljningen av Vattenfalls brunkol i Tyskland, säger Pelle Hällje.
Såväl medlemmar som miljöintresserade har fått nominera vem dem vill för priset och Miljöpartiets namn kom in redan i slutet av förra året.
– Det stod ganska klart att det fanns en del missnöje med Miljöpartiet. Det finns förståelse för att de inte kan rädda hela världen med sina få procent, men det finns ett missnöje med att retoriken har svängt så kraftigt. Det finns ett stort tryck på oss från gräsrotsnivå, det var den mest nominerade kandidaten, säger han.
Miljöpartiets partistyrelse är en av fyra kandidater.
– Vi har varit noga med att vi inte kan nominera ett helt parti. Vi kan inte heller peka ut någon enskild person och mediedrevet mot Åsa Romson är ingenting vi vill delta i, men partistyrelsen måste ändå på något sätt kunna hållas ansvarig för dess budskap, säger Pelle Hällje.
– Det är bra att Jordens vänner sätter press på att miljö inte bara ska vara tomma fina ord.
– Jag tycker att det är tråkigt att miljöpartiet är nominerade, vi kämpar för fullt för den politik vi gick till val på och fortfarande står för, säger Marlene Tamlin (MP) en av ledamöterna i partistyrelsen.
Förra året vann Cecilia Malmström (L) i egenskap av Sveriges EU-kommissionär eftersom hon har framhållit handelsavtalet TTIP som något positivt för konsumenter och miljö.