En annan väg efter mammaledigheten

Maria Sabbah hade en längtan tillbaka till Gotland. Ett eget företag gjorde flytten möjlig.

Maria Sabbah.

Maria Sabbah.

Foto: Pressbild

NÄRINGSLIV (GT)2017-09-23 05:15

Efter mammaledigheten med första sonen hade den då 29-åriga Maria Sabbah ingen längtan tillbaka till Stockholms medievärld.

Under tiden hemma hade hon läst en artikel om hur småbarn uppfattar kontraster. Detta inspirerade den första produkten, som gillades av många i sociala medier – och som flera också ville köpa.

– Så jag följde helt enkelt efterfrågan. När min Sam låg och sov satt jag och producerade, berättar Maria Sabbah.

En annan längtan hade däremot växt sig allt starkare. Maria Sabbah ville tillbaka till hemön Gotland.

– Jag och min man hade sagt det i flera år, men det fanns inga jobb där för mig. Mitt företag gjorde det möjligt att ändå flytta hem, säger hon – som är Själsöbo sedan ett år tillbaka.

Företaget har ingen annan anställd, men tar numera hjälp av tryckerier och ett tredjepartslager på fastlandet. Produkterna har barnfokus och exporteras globalt. De sociala medierna förblir centrala.

– Jag har byggt upp verksamheten via digitala kanaler, främst Instagram. Där finns som subkulturer kan man säga och vi talar direkt med de som är intresserade av barn och barnlivet.

Maria Sabbah är ändå glad att hon hann vara anställd ett tag innan hon tog klivet.

– Det är bra att ha varit yrkesverksam för att få erfarenhet. Men sedan måste man vara modig för att kasta sig ut i företagandet. Och våga göra fel.

Vad är svårast med att driva företag?

– Att räcka till. Och att hitta rätt hjälp och kompetens när du inte räcker till, svarar Maria Sabbah.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!