Brist på utbud blev affär

När Therese Johansson inte hittade några mammakläder på Gotland tog hon saken i egna händer. I dag driver hon en framgångsrik internetbutik inom området.

ENTREPRENÖR. Therese Johansson fick en affärsidé när hon letade efter mammakläder på Gotland. I dag driver hon ett framgångsrikt internetföretag som rosats i tidningen Amelia Gravid.

ENTREPRENÖR. Therese Johansson fick en affärsidé när hon letade efter mammakläder på Gotland. I dag driver hon ett framgångsrikt internetföretag som rosats i tidningen Amelia Gravid.

Foto: Lillebi Andersson

Näringsliv2008-02-28 00:15
Det var när hon blev gravid för andra gången som Therese Johansson insåg att det inte fanns några mammakläder på Gotland. Efter att ha letat igenom så gott som alla butiker bestämde hon sig istället för att för själv börja sälja mammakläder.

Hon kontaktade en leverantör och så var affärsidén född.

-Från början var det bara en hobby. Jag gjorde det för att det var roligt, förklarar hon.

Det visade sig snabbt att intresset för mammakläder var stort och Therese kunde efter ett tag utöka verksamheten.

Bara en hobby
Företaget startade 2002 under namnet Tessans mammakläder. Då bodde Therese i Ganthem och skötte allt från hemmet. Hon arbetade heltid inom omsorgen på Puma och trivdes bra där.

Någon tanke på att utveckla företaget hade hon egentligen inte. Det var först när hon insåg att hon ägnade allt mer tid åt den egna verksamheten, och att det faktiskt gick riktigt bra, som hon kom på andra tankar.

-Ett tag jobbade jag nästan 70 timmar i veckan, säger hon och skrattar.

Efter att ha fått en ny och mer avancerad hemsida 2004 fick företaget ett riktigt uppsving och året därpå bestämde hon sig för att ta steget fullt ut och säga upp sig från sitt ordinarie jobb.

Har börjat delegera
I dag har 4 mom tre anställda med Therese, tillhör de stora internetbutikerna inom området och samarbetar med närmare 30 leverantörer.

-Nu behöver vi inte söka efter återförsäljare längre. De ringer upp oss.

När Therese startade 4mom hade hon ingen tidigare erfarenhet av att vara egenföretagare. All information om bokföring, annonsering och marknadsföring skaffade hon sig på nätet samt genom vänner, familj och andra företagare. Ett tag fick hon också hjälp av Almi som bidrog med tips och råd.

Från början skötte hon också i princip allt själv men efter att ha ombildat den enskilda firman till aktiebolag och dessutom anställt medarbetare har Therese börjat delegera. De två medarbetarna har i stort sett hand om allt som har med kunder och beställningar att göra medan Therese har hand om resten.

-Jag har insett att jag är mer entreprenör än säljare, förklarar hon.

Säljer främst på nätet
Att företaget går så bra tror Therese beror på att 4 mom har en tydlig profil med moderiktiga mammakläder och att det är en internetbutik.

-Det hade inte funkat att bara ha försäljning i butik på Gotland, tyvärr. Det är för liten marknad här.

Visserligen finns det också en liten butik i de nya lokalerna på Skarphäll i Visby, men försäljningen där uppgår endast till fyra procent av den totala omsättningen. Att driva en butik är också mer tidskrävande än att driva en internetbutik förklarar Therese.
-Butiken är mer som en bonus för oss och en service till de som bor på Gotland. Det geografiska läget har dock aldrig varit något problem. Den enda nackdelen är att det blir lite längre leveranstid på varorna.


Ålder:
28 år
Bor: Visby
Familj: Casper 8 år och Benjamin 5 ½ år
Utbildning: Undersköterska
Gör på fritiden: Tränar på gym, kastar varpa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!