Fokus på samarbete
Det gotländska näringslivet står inför en utmaning; att samarbeta. Detta för att möta nya behov från Wisby Strands besökare.
Vad ska jag som egen företagare göra för att dra nytta av Wisby Strand?
- Viktigt är att se till vad kunden efterfrågar. Rätt produkt anpassad till rätt målgrupp. Vi har stor erfarenhet av turism på Gotland. Nu gäller det att rikta sin produkt eller verksamhet också mot
affärsresenärerna.
På vilket sätt ska man rikta sin verksamhet?
- Man har oftast högre krav som affärsresenär. Man förväntar sig att det ska fungera och att leverantörerna kan anpassa sig till specifika behov. Även saker som brist på tid och en upplevelse av "det lilla extra" är saker som företagen bör tänka på.
Samarbetar vi tillräckligt bra på Gotland eller ser vi varandra som konkurrenter?
- Jag tycker att Gotland Convention Bureau är ett gott exempel. I dag har vi 38 företag som samverkar och det visar på viljan att samarbeta.
Ser ni någon risk att de här nätverken som bildas kan bli för starka och helt stänga ute dem som i dag står utanför?
- Det skulle jag inte vilja påstå. Vi är ett nätverk som är öppet för alla som verkar för mötesplatsen Gotland. Mycket handlar om att de som är med i ett nätverk också måste arbeta aktivt. Att utveckla sin produkt eller verksamhet samt vinningen av ett nätverk hänger mycket på hur man engagerar sig.
Är vi redo för att ta emot de nya kunderna nu när Wisby Strand står färdigt?
- Ja men det förutsätter ett starkt engagemang och samverkan. Vi har en stor fördel av att vi började i god tid. Många destinationer bygger en mötesarena och börjar i nästa steg fundera på hur man ska få dit besökare och saknar en samordnande och neutral marknadsföringsfunktion. Vi har jobbat med det här sedan maj 2004. Det är nu näringen ska leverera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!