Företagarna är affärsidén
Intresset för hushållsnära tjänster är svalt, trots de avdrag regeringen införde 2007. Men en ny möjlighet att köpa tjänsterna via arbetsgivaren kan öka intresset.
Foto:
Det är tack vare nya regler, som trädde i kraft vid årsskiftet, som företag kan ge sina anställda hushållsnära tjänster som löneförmån. För arbetsgivarna kostar det ingenting eftersom löneförmånen för hushållsnära tjänster är skattefri när den betalas ut. Vid deklarationen kvittas sedan förmånsskatten mot skattereduktionen.
Kvalitetshem AB är först på Gotland med att erbjuda hushållsnära tjänster genom arbetsgivare, en företagsidé som blivit allt populärare runt om i landet. Städning, omvårdnad, trädgårdsskötsel och handel är några hushållssysslor som erbjuds.
Nöjd personal
1 juli 2007 införde regeringen den nya lagen som innebär att privatpersoner kan få en skattereduktion på 50 procent av arbetskostnaden inklusive moms när de köper hushållsnära tjänster. Dock är den som köper tjänsten privat tvungen att själv ligga ute med pengarna och ansöka om skattelättnad vid Skatteverket för att sedan få tillbaka pengarna tillsammans med skatteåterbäringen.
Intresset har också varit svalt. Endast sex procent av svenskarna köpte hushållsnära tjänster mellan 1 juli och sista december 2007, enligt statistik från Skatteverket. Det är endast en femtedel av den prognos som Regeringen satte upp.
Kvalitetshem, som startade sin verksamhet i maj, har idag 1000 presumtiva kunder knutna till sig genom olika företag på Gotland och tror på en ökning.
Att intresset för tjänsterna varit svalt är inget som bekymrar Roger Albrecht nämnvärt.
- Jag är jätteoptimistisk. Vi har mycket jobb redan nu utan att ens gått ut och berättat att vi finns. Vi tror att folk kommer att inse att det är mer värdefullt att umgås med familjen och ta hand om sig själv än att bråka om vem som ska städa.
Men varför ska arbetsgivaren satsa på det här?
- Det kostar dem ingenting. Arbetsgivaren får ett attraktivt erbjudande som de kan ge sina anställda och i gengälld slipper de stressad och pressad personal, säger Roger Albrecht.
För krångligt
De nya skattereglerna om skattereduktion för hushållsnära tjänster har fått kritik sedan de infördes 2007. Bland annat har branschorganisationen Företagarna och Skatteverket påpekat att systemet måste bli enklare för den som vill köpa hushållsnära tjänster privat.
Nyligen lade regeringen därför fram ett nytt förslag för att minska krånglet för kunden. Men förslaget innebär istället att blir det svårare för företagen som tillhandahåller tjänsterna. Istället för att kunden ska ligga ute med mellanskillnaden ska ansvaret ligga på företaget medan kunden direkt får köpa tjänsten för halva priset.
- Som förslaget ser ut nu så blir det väl mycket ansvar som lastas över på företagen och det rimmar illa med bilden för att jämna ut bördan, säger Johnny Rönnfjord, Regionchef för Företagarna på Gotland.
Roger Albrecht håller med.
- Förslaget kan, om det går igenom, komma att innebära mer administration för branschen och att företagen får ligga ute med pengarna. Men det är också därför vårt upplägg är bättre, att man istället går via arbetsgivaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!