Förvirrande Gotland

Magiska Gotland, Kulinariska Gotland, Goda Gotland, Produkt Gotland. Blir du förvirrad? Du är inte ensam.

Näringsliv2009-05-14 00:17

Lauri Pappinen, Gutevin, håller med om att man lätt blir förvirrad. Han är själv med i flera nätverk inom Goda Gotland. Gutevin marknadsförs både genom sina produkter, som säljs bland annat i livsmedelsbutiker på Gotland och i Stockholmsområdet, och som besöksmål.
Måste tänka efter
Lauri Pappinen medger att han själv måste tänka efter ibland när det dyker upp något namn som har med Gotland att göra, och fråga sig om det är ett nätverk, företag, kommunalt projekt eller något annat.
Nätverkens fördelar
Samtidigt ser han många fördelar med nätverk, man lär känna andra företagare och man dras med i nya sammanhang.
- Så länge det drar saken framåt så gör det väl ingenting? Men jag kan hålla med: när det gäller Produkt Gotland, Goda Gotland, Matön Gotland, Gotland Deli, Tillväxt Gotland, vad är de egentligen? Jag blir alldeles snurrig.
Olika loggor
Till benämningarna kommer alla loggor: den gotländska loggan, nätverkens olika loggor och företagens.Som medlem i olika nätverk kan man också använda respektive logga på sina produkter.
- Men ett företag kan bara ha en logga. Vi har bara vår logga, vi använder inte Gotland Deli, Produkt Gotland eller Goda Gotland. Där säger vi nej, man förvirrar folk fullständigt annars.

Vi reder ut de gotländska begreppen

Magiska Gotland (egentligen ”Gotland – den magiska ön”) är varumärket Gotlands varumärkeslöfte. Varumärket är ett sätt för kommunen att marknadsföra Gotland mot fastlandet. Det handlar om att stärka öns attraktions- och konkurrenskraft – att öka tillväxten helt enkelt. 

Tillväxt Gotland är en ideell förening som verkar för samarbete mellan näringsliv och offentlig sektor. Styrelsen består av representanter från kommunen och olika företag.

Goda Gotland är en paraplyfunktion för gotländska matföretag och matupplevelser och samlar under sina vingar ett antal nätverk. Många företag ingår i flera nätverk och ibland samarbetas det nätverken emellan vid olika markandsföringsaktiviteter som mässor och liknande. Sammanlagt igår cirka 60 matföretag i de olika nätverken.
De olika nätverken inom Goda Gotland är:
Produkt Gotland – bildades 1995 av och för livsmedelsföretag men ändrade inriktning 2001 då andra branscher tilläts vara med.
Matön Gotland – sju livsmedelsföretag som samarbetar kring marknadsföring och transporter. Kunder kan beställa en samlad leverans från samtliga medlemmar.
Kulinariska Gotland – åtta restauranger som samarbetar kring marknadsföring. Har gett ut boken En ö. Fyra årstider. Sju krogar.
Gotland Deli – sju småskaliga livsmedelsföretag som ska stimulera varandra och visa upp sina produkter gemensamt på mässor och i butiker.
Tre Glas – tre tillverkare av alkoholhaltiga drycker som anordnar provsmakningsrundturer till samtliga producenter. Nätverket är för tillfället vilande.
Gotlandsgården – portal i Hushållningssällskapets regi som samlar gårdsbutiker på en karta.
För att röra till det hela ytterligare så ingår Goda Gotland i ett projekt, Primörer och Delikatesser, där man marknadsför gotländska matupplevelser i framförallt Mälardalen. Deltagare är företag inom de olika nätverken. Primörpremiär och Kulinariska utflyktskartan är två ingredienser som kommit ur projektet.
Vill du kollra bort dig på webben så kan du börja med www.godagotland.se, därifrån hittar du länkar till samtliga välsmakande nätverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!