Gotlänning startar ny söksajt

Den ökade handeln på internet öppnar för nya affärsmöjligheter. Allt fler företag satsar på att samla prisinformation på varor åt användarna. Nystartade Boksson med säte på Gotland är ett exempel.

Näringsliv2007-04-26 06:00
Pricerunner, Kelkoo, Prisjakt med flera är redan väletablerade hemsidor för prisjämförelser. Den som vill handla något på internet behöver inte själv leta reda på en produkts billigaste pris.
Det var just möjligheten med sökmotorer och intresset för böcker som fick Hjalmar Wåhlander och Peter Långfors att starta hemsidan boksson.se.
Affärsidén är att jämföra priser åt dem som vill köpa en inbunden bok, ljudbok eller e-bok via nätet. Kunden söker efter boken på hemsidan och kan sedan klicka sig vidare till den internetbutik som har det bästa priset.
- Internet är en stor del av vardagen idag och kommer att vara det ännu mer framöver. Allt fler använder också internet för att handla och därför har olika tjänster för att prisjämföra blivit framgångsrika, säger Peter Långfors.

Fler partners på gång
Projektet att starta boksson.se började i höstas och nu har hemsidan varit igång några veckor. Idag jämförs priser från fyra olika internetbutiker som säljer böcker; adlibris, bokus, cdon och internetbokhandeln.
Ambitionen är att det ska bli fler och det är redan klart att mellan sju och åtta andra internetbutiker kommer att knytas till hemsidan under våren.
Det finns redan flera etablerade konkurrenter till boksson.se. Ändå har de två grundarna satt målet högt och tanken är att de inom ett år ska ha tagit 50 procent av marknaden.
Peter och Hjalmars strategi har bland annat varit en hård satsning på att marknadsföra sig via, och skapa ett utbyte med, bokbloggar.
- Vi har tagit fram ett verktyg, ett script, som bloggare kan installera i sina bloggar. När de sedan skriver om en ny bok kan de få en länk till bokomslaget och det lägsta priset, förklarar Peter.
Verktyget är gratis och utbytet består av att bloggarnas läsare via länken hänvisas till boksson.se.
Ett annat argument grundarna använder i sin marknadsföring är att boksson.se inte bara ska jämföra priser utan också presentera information om boken tillsammans med stora omslagsbilder.
- Vi trycker mycket på att tjänsten ska vara användarvänlig. Många andra hemsidor presenterar priser men inte information om boken, säger Peter.

Långsiktigt projekt
Trots det högt satta målet tror Peter inte att hemsidan kommer att generera någon vinst under det första året.
Tjänsten är fortfarande i en uppbyggnadsfas och i dagsläget består inkomsten främst av trafikavtal med de internetbokhandlar som boksson.se samarbetar med. I ett senare skede är tanken att inkomsten ska utökas med annonsförsäljning.
- Vi ser det här väldigt långsiktigt, säger Peter
Fakta Boksson.se
Grundare är Peter Långors och Hjalmar Wåhlander.
Företaget är registrerat i Slite på Gotland där Peter Långfors även har sitt kontor.
Både Peter och Hjalmar driver egna it-företag har förutom boksson.se även andra projekt.
Peters företag heter Octane Media Group AB som han driver med sambon Sara Wiss. De driver bland annat hemsidorna uppskattning.se och alltomgotland.se.
Hjalmar Wåhlanders företag heter just Hjalmar Wåhlander och han driver förutom boksson.se även nyhetsportalen.se och roligaklipp.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!