Konsulten: Bort med rättvisetanken!
- Det är stor skillnad på vad man vill förknippas med och vad man faktiskt förknippas med. Det säger mannen som fått i uppdrag att hitta en gemensam grund för varumärket Gotland
Med bland annat tio års erfarenhet från att (återupp)bygga Åre som destination och varumärke, drar Johan Graffman en rad paralleller med Gotland; Båda är starka varumärken från början, båda är säsongsberoende men har stora möjligheter att bredda sig.Då, för tio år sedan, var Åre illa ute.
Företagarna höll på att konkurrera ihjäl varandra, Jantelagen stoppade förändringsinitiativ och Åres image höll på att stöta bort besökare som hört att det bara var "för de rika". Mycket av det känns igen på Gotland idag, menar Graffman.- Det viktigaste är att komma bort från rättvisetanken, att alla arrangörer ska synas lika mycket hela tiden.Lika viktigt är att se helheter och komma bort från otydliga projekt med svag uthållighet och uppföljning. Ett löfte att leva upp till
Det är här varumärkestanken kommer in. Ett varumärke är något man skapar, en bild i kundens medvetande men också ett löfte att leva upp till. Johan Graffman menar att varumärken och kärnvärden är av så fundamental betydelse att allt strategiskt arbete borde börja där. - Jag vet att det pågår flera olika näringslivsprojekt nu samtidigt, och det är jätteviktigt att allt det här blir samordnat. I februari ska resultatet av arbetet med varumärkesplattformen presenteras för kommunen och övriga aktörer.Då har ett intensivt diskuterande och formulerande skett i fyra arbetsgrupper runt ön, samt i den 18 personer starka "varumärkesgrupp" som Johan Graffman jobbat med under fem dagar. Där finns namn som Per Erling Evensen, Eva Werkelin och Gunilla Dufour. Det har fungerat, tycker Johan Graffman:- Vi har kommit långt med att formulera kärnvärden, det arbetet har fungerat väldigt bra.Vad är den största utmaningen?- Som alltid är det själva implementeringen. Varumärket blir inte starkare än hur det används.Har du en klar idé om hur Gotlands varumärke borde formuleras?- Jajjemän. Men det tänker jag inte avslöja för dig!Hur ska det definitivt inte formuleras?- I form av någon käck slogan. Sådana finns det alldeles för många av.
Gotlands kommun är huvudman för projektet att ta fram en varumärkesplattform.Företaget Graffman Företagsledning och Utveckling AB leder arbetet, under en kommunal styrgrupp. Företaget konkurrerade med åtta andra företag om uppdraget, som är värt 1,4 miljoner kronor. Projektet finansieras med utvecklingsmedel som Gotland fått till följd av försvarsomställningen. Kärnan i varumärkesarbetet är den varumärkesgrupp bestående av 18 personer, som har till uppgift att diskutera fram enighet om vad som är Gotlands varumärke. Dessutom finns fyra lokala arbetsgrupper på ön, som också fångar upp idéer och förslag. En förstudie har gjorts där Graffman konstaterar hur Gotlands varumärke uppfattas idag.Gotland har idag ett svagt varumärke som etablerings- och bostadsort.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!