Många egna för egna

Näringsliv2007-10-18 01:06
Att vara företagare är måhända en livsstil.Man är sin egen, förverkligar sina idéer och vidareutvecklar efter egen förmåga.Men det är inte gratis.Det krävs till exempel pengar. Ofrånkomligen. Hundratusen i startkapital bör man åtminstone ha, och så bör man räkna med att första verksamhetsåret få leva utan egna inkomster. Oavsett vad man gör i sitt företag är den viktigaste nödvändigheten att kunna sälja - sig själv, sina idéer, sina produkter. Fixar man inte det har man inte en chans att få banklån, och är man inte rik från början lär det i så fall inte bli mycket till företag att bygga inkomster på.Många långa arbetspass är också ett pris för företagaren att betala. Jobb alla veckans dagar är för många regel. Att bli sjuk är inte att tänka på.Det gäller att våga satsa, orka stå på sig, slåss för sina idéer men också överge dem i tid om det inte funkar. Timing är viktig. Kreativiteten måste finnas. Omvärldsanalysen får aldrig släppas. Och mitt i allt måste man marknadsföra sig och ha tid för familjen och för att producera varor och komma på nya. Nio av tio gotländska företagare vill utveckla sina företag från där de står idag. Det framgår av en omfattande enkät som vi refererar delar av i denna tidning. Stor enighet råder också om värdet av personliga kontakter, i till exempel rekryteringssammanhang och i tillståndsfrågor. Lika enig är företagarkåren om att det finns generella företagarbekymmer på Gotland, och gemensamma konkurrensfördelar också för den delen. Många påpekar i intervjuer att nätverkande är ett område som är viktigt för små företagare. Genom nätverk kan företag marknadsföra sina produkter tillsammans. Samordna frakter till fastlandet, och samarbeta för att skapa paket av olika slag.Ändå går det inte att påstå att nätverkandet kommit särskilt långt på ön. Forum för småföretagsforskning, som gjort enkäten, konstaterar att 60 procent av företagarna aldrig ens bevistat någon av de aktiviteter som kommunen ordnar för företagare. Man jobbar ensam. Man har störst förtroende för sig själv och sin egen förmåga att klara sig själv.Kanske den där ambitionen att utveckla företaget skulle gå lättare att uppfylla med lite hjälp utifrån. Draghjälp från andra kan vara en framgångsfaktor. Ett bollplank att idéstudsa mot likaså. Det kan vara vad som krävs för att göra bokslutsrapporterna till roligare läsning än vad de var under 2006!Näringsliv Just riktar denna gång strålkastarljuset på företagandet, och i synnerhet nyföretagandet.Läs om konsulten som saknar kickoffer, om musikern som möter Jante i andra musiker och om hur bankerna egentligen resonerar när de bedömer en affärsidé. Det sistnämnda i en debatt mellan företagare, utlånare och företagsfrämjare, där diskussionen tar sin början i frågan: Varför ska man starta företag?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!