Märkesverkstad satsar storskaligt
Industriföretaget Danielson vädrar morgonluft för industritillverkningen i Visby. Avtal med tyska BMW och Autoliv väcker förhoppningar.
- Fine thank you. Very nice.
Anders Danielson tar emot sina tyska gäster med ett handslag och ett erbjudande om att avhända dem ytterkläder och väskor.
Sofia Wollmann visar dem in i ett sammanträdesrum där de kan packa upp sina saker.
Mannen som går först är Jochen Winkler, från Autoliv.
Sofia är platschef här på Danielson Sverige AB, Anders dess vd och huvudägare.
Besöket är viktigt. Anders och Sofia är måna om att inte låta gästerna vänta, så vår pågående intervju gör en liten paus medan de visas tillrätta.
Runt omkring hörs maskiner surra, ett tappat verktyg åstadkommer en smäll mot metall, annars är det rätt tyst för att vara mitt i en industrilokal.
Tre män sitter kring ett bord där de vänder och vrider på föremål som plockas från ett litet långsamt rullande band. BMW står det på vart och ett av föremålen, och så en logga i form av en blåvitrutig cirkel. De tre kring bordet, Urban Enevist, Alexander Nilsson och Ronny Andersson synar emblemen noga, ett efter ett.
Detta är en ögonblicksbild av Danielson Sverige AB i maj 2007; viktiga kontraktskunder på besök, ett fokuserat kvalitetsarbete och så BMW som flaggskeppet i produktionen. Den gamla skyltfabriken i Visby håller på att omvandlas, från små- till storskalighet, med allt vad det innebär.
Förändrad verksamhet
Företaget har gått igenom ett stålbad. Sålt ut all dess tidigare produktion i England och Holland. Lagt ned en fabrik i Motala med 21 anställda. Gått med miljonförlust varje år sedan 2000. Men nu vänder det, säger Anders Danielson.
Det som får honom att tro det stavas med tre bokstäver. Det nyvunna uppdraget att tillverka motorhuvsemblemen i plåt och plast till BMW är inte bara en bra affär i sig, den ger dessutom status och styrka gentemot andra kunder. Danielson tillverkar screentryckta plåtskyltar i alla dess former, och till många olika kundkategorier. Men bilindustrin blir allt mer central. Och allt mer krävande, vad gäller uppmärksamhet och ansträngningar.
- Jag ägnar mig mest av allt åt våra kunder. Och åt kvalitetsarbete, beskriver Sofia Wollmann sitt uppdrag som platschef i Visby. Hon ser till att "hålla allt igång" i fabriken. Det betyder till exempel att se till att de anställda ordentligt kontrollerar att trycket på plåten stämmer med falsen, eller att emblemen är dammfria innan de bränns i lackugnen. Att de packas tillräckligt snyggt innan de skickas. Just nu håller hon dessutom på att planera en ommöblering i fabriken, eftersom delar av produktionen ska automatiseras. Tre stora robotmaskiner ska in före jul någonstans i den danielsonska delen av före detta Flextronicsbyggnaden på Norra Hansegatan.
Sedan är det detta med kundvård. Att odla och underhålla kontakter, per telefon eller vid direkta besök.
- Folk i bilbranschen är egentligen inte kloka, är Anders sammanfattning av noggrannheten i beställarnas krav och dubbelkontroller inför varje beställningskontrakt.
Taktik och prestige
Specialiseringen inom bilbranschen är idag oerhört långt driven, och nätet av under- och underunderleverantörer närmast ogenomträngligt.
Upphandlingarna är oberoende av nationsgränser, pris och kvalitet avgör vem som vinner kontrakten. Plus förstås ett kreativt sälj- och övertalningsarbete i en mycket mansdominerad bransch.
- Alla vet ju hur män ska tuppas ibland. Det är mycket prestige och taktik i kontakterna. Men samtidigt är det ju roligt, tycker jag. Säger Anders och tar mig med på en rundvandring i lokalerna.
I ett av rummen sitter män och kvinnor med vita handskar och synar och packar emblem och andra leveransfärdiga varor. Här får jag en pratstund med Jochen Winkler från Autoliv.
Han och kollegan stannar i tre dagar och kommer att ägna dessa åt att analysera kvaliteten på Danielsons produkter och arbetsprocesserna bakom. Det som ligger i vågskålen är ännu ett prestigeuppdrag: att få leverera emblem också till Autolivs krockkuddar som sitter i bilarna. Redan idag tillverkas sådana emblem till bilmärket Mini, men det kan bli fler märken och väsentligt större produktionsvolym. Jochen Winkler intygar att han och Autoliv är "väldigt nöjda hittills". Jag frågar honom hur lång tid de behöver för att bestämma sig. Hans svar:
- Det är en process på ett och ett halvt år ungefär. Innan vi bestämmer oss för att skriva kontrakt alltså.
Han förklarar att Autoliv jobbar parallellt med flera olika stora leverantörer. För att undvika sårbarhet. Han ler och tillägger: "They are all crazy the people in this business you know."
Sju svåra år
Inne på ett kontor fördjupar Anders Danielson resonemanget. Poängterar än en gång betydelsen av uppdragen åt bilindustrin i allmänhet och det tyska engagemanget i synnerhet. Det ger företaget den produktionsvolym som krävs, för att kunna expandera och effektivisera - men faktiskt också för att överleva.
Jag har läst årsredovisningarna.
- Dom är inget kul, säger Anders som just lämnat 2006 års redovisning till tryckeriet.
Den visar en förlust på 2,7 miljoner. Det går åt rätt håll!
Kort sammanfattning: Bolaget, som under 2001 omsatte 102 miljoner, hade under 2003 minskat omsättningen till 92 miljoner kronor, 2004 låg den på 74, året efter på 69 och ifjol var den 57 miljoner. Bara de senaste tre åren har antalet anställda sjunkit med en tredjedel.
Men förlustsiffrorna har också sjunkit. Liksom antalet ägare i Danielson Sverige AB. Anders kusin är utköpt. Förre vd:n har slutat.
- Vi hade lite olika åsikter vi som ägde bolaget, om inriktningen. Det har varit en jobbig bit.
När tillverkningen av tangentbord, pekskärmar och elektronikpaneler, som tidigare skedde i England och Holland, nu har sålts så återstår efter nedläggningen av etikettillverkningen i Motala bara Gotland som produktionsort. Det är här som Djursholmsbon Anders Danielson personligen satsar hela sin kraft - och sina pengar.
- Ju sämre det har gått desto mer har jag satt in kapital i bolaget. Nu har jag 93 procent av aktierna i Danielson Sverige AB. Och moderbolaget Bröderna Danielson AB äger jag hundra procent i.
I år har tio nya anställda rekryterats till fabriken i Visby. Trots att robotar nu ska ersätta delar av det manuella arbetet räknar vd Anders Danielson med bibehållen personalstyrka.
Om bara krockkuddskontraktet med Autoliv går i lås så.
Danielson Sverige AB
<i>Danielson Sverige AB</i> etablerades på Gotland 1965, under namnet Etsade skyltar.
Ursprungligen startade företaget som ett familjeföretag i Södertälje 1915.
<i>Bolaget</i> har bedrivit tillverkning på många orter i Sverige, och flyttat verksamheten i omgångar. I Visby har företaget huserat invid Kallbadhuset och på Siriusgatan och Verkstadsgatan, men hyr nu 4 500 av Flextronicshusets totalt 32 000 kvadratmeter på Norra Hansegatan.
<i>Bolagets kärnverksamhet</i> har sedan starten varit tillverkning av skyltar med tryck. Men under 80-talet utökades verksamheten, i och med köp av två utländska bolag, med produktion av tangentbord och senare pekskärmar.
<i>Bolaget</i> har under hela 2000-talet tyngts av förluster och sedan 2005 har en renodling skett tillbaka till kärnverksamheten.
<i>Tillverkningen</i> av bilmärken i plåt och plaster står idag för en fjärdedel av omsättningen, men framhålls som en framtidsnisch. Märken produceras idag åt Volvo, Saab, WV, Ford, Mini och BMW.
<b>Antal anställda: 72
Omsättning 06: 57 mkr
Resultat 06: - 2,69 mkr</b>
<a href="http://www.helagotland.com/GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1540843&ArticleOutputTemplateID=142&ArticleStateID=1&CategoryID=3481">Läs mer:
"Gotland har potential"</a>
Ursprungligen startade företaget som ett familjeföretag i Södertälje 1915.
<i>Bolaget</i> har bedrivit tillverkning på många orter i Sverige, och flyttat verksamheten i omgångar. I Visby har företaget huserat invid Kallbadhuset och på Siriusgatan och Verkstadsgatan, men hyr nu 4 500 av Flextronicshusets totalt 32 000 kvadratmeter på Norra Hansegatan.
<i>Bolagets kärnverksamhet</i> har sedan starten varit tillverkning av skyltar med tryck. Men under 80-talet utökades verksamheten, i och med köp av två utländska bolag, med produktion av tangentbord och senare pekskärmar.
<i>Bolaget</i> har under hela 2000-talet tyngts av förluster och sedan 2005 har en renodling skett tillbaka till kärnverksamheten.
<i>Tillverkningen</i> av bilmärken i plåt och plaster står idag för en fjärdedel av omsättningen, men framhålls som en framtidsnisch. Märken produceras idag åt Volvo, Saab, WV, Ford, Mini och BMW.
<b>Antal anställda: 72
Omsättning 06: 57 mkr
Resultat 06: - 2,69 mkr</b>
<a href="http://www.helagotland.com/GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1540843&ArticleOutputTemplateID=142&ArticleStateID=1&CategoryID=3481">Läs mer:
"Gotland har potential"</a>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!