Några visioner för mycket

LEDARE i Näringsliv nr. 6

Foto:

Näringsliv2007-12-06 00:16
Jag var på möte häromveckan. Två timmars samråd, enligt inbjudan. Ämnet var visioner. Fast i singularis, "Vision 2025".
200 pers kom för att samråda om näringslivet. När en timme och tjugo minuter passerat hade fyra kommunala tjänstemän, en marknadschef, en energibolags-vd samt en politiker talat färdigt framför rader av misstänkt lika (och oskarpa) overheadbilder, där det stod saker som "attraktivt bostadsutbud", "Gotland som centrum i Östersjöområdet" och "ekologiskt hållbart". Långa listor med mål och ännu längre listor med strategier. 17 minuter fick församlingen för "rundabordssamtal", innan en tjutande mik sa att nu ska alla redovisa. Eftersom mina bordsgrannar hunnit formulera exakt fyra konfunderade frågor men inga svar på den tiden, samt uttrycka saker som "kommunen ska inte lägga sig i vad företagarna ska ägna sig åt" och "ska det funka att driva igenom en vision så måste det drivas av folk som är kompetenta och har en drivkraft och förmåga, jag har aldrig ens blivit tillfrågad att få vara med i en sån här grupp" så var det för redovisaren inte annat att göra än att å vårt bords vägnar tänka lite högt så där. Vattenfrågan är viktig, hördes från GTF-Marika Grankvists bord. Det saknas en samlande kommersiell webb, redovisade chokladhandlare Ulf Gahm från sitt. Vi borde satsa på att locka hit världens ornitologer, tyckte reklammakare Julia Bendelin, medan utvecklingschef Mats Jansson betonade att "vi måste koppla basförutsättningarna för den framtida visionen". Nordkalks Nils Kattilavaara föreslog på fullt allvar att visionen borde omfatta allmänna uppmaningar till GT och GA att bara skriva positiva saker. Eller var det ett mål? Ett medel? En strategi kanske. Fast nu var det ju visioner det här frukostmötet skulle diskutera. Fyra frågor hann jag alltså anteckna från min bordsgrupp. Inte ordagranna, men i sak: Vad är frågan? Vem är bärare av frågan? Vem ska besluta om visionen? Och inte minst: Vad är en vision? Kanske vore det smart att enas om detta sistnämnda, innan det fria önskefrosseriet sätter in. Kanske vore det klokt att börja i den här varumärkesplattformsänden. Att reda ut vad vi är innan vi bestämmer vad vi vill bli. Vore det inte klurigt att låta saker och ting komma i rätt ordning, istället för allt på en gång? Varumärke - vision - mål - delmål. Vi har en kommun som vill mycket, men som inte har en aning om vad som är viktigast. Vi har ett näringsliv bestående av individualister som mest vill själva, eller tycker att alla andra borde vilja som dem. Vi har en vision utryckt på en 34 sidor med 50 mål och dubbelt så många strategier varav många låter som mål. Vi har en generös inbjudan till varenda människa att komma med idéer. Men det måste faktiskt till något mer. För allt kan inte vara lika viktigt. En vision där varenda upptänklig affärsidé lyfts fram som prioriterad blir en meningslös vision, därför att prioritering innebär att något måste stå tillbaka. Alla mål ska vara mätbara och specifika skriver kommunen som slutkläm i sitt visionsdokument. Ok, men hur mätbart är det att "hela Gotland ska ligga i framkant när det gäller möjligheter att kommunicera med modern teknik" Hur följer man upp måluppfyllelsen i målet att "alla utbildningar på Högskolan ska ha hög kvalitet"? Och hur rimmar koldioxidsneutralitetsvisionen med visionen att flygresenärerna ska bli 700 000 per år? Nu finns det en person med uppgift att få fart på helheten. Att öppna dörrar och få myndigheter och företag att samarbeta. Viktigt, absolut. Men i helhetstänkandet ingår att också se bortom särintressen och att peka ut vad som är viktigt och mindre viktigt. Mötet häromveckan blev aldrig något samråd, därför att så många (100 personer) redan samrått så mycket att mötestiden åtgick till att förgäves försöka sammanfatta allt som andra redan tänkt. Och kommunen vill ha in mer visioner. Kommunen startar fler arbetsgrupper. Senast i förrgår annonserade en "problemlösargrupp" som nytillskott inom Tillväxt Gotland. Jag är ledsen, men jag tror inte att lösningen ligger där. Så snälla Tiina Mykkänen, projektledare: Greppa frågan, se till att äga den helt. Lås in dig med din tillväxtstyrelse i dagar om det behövs. Och kom inte ut förrän ni har en samlad, gemensam målbild, ett gemensamt språk och en vision som ni kan sälja vidare. En vision med tydligt fokus på vad som verkligen är viktigast. Sedan är det dags att börja jobba!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!