På marknadens arena

De flesta idrottsklubbar är beroende av sponsorer för få verksamheterna att gå runt. Företagen i sin tur behöver marknadsföra sig för att locka nya kunder. Lösningen på ekvationen kan heta sponsoravtal. Frågan är på vems villkor de sluts.

Foto: unknown

Näringsliv2007-09-06 01:05
Gotland är Sveriges föreningstätaste kommun. Det skapar ett speciellt klimat för sponsring. Många klubbar och få stora företag gör att många ska dela på kakan. Goodwill från företagen eller en produkt som alla andra? Klubbarna och företagen ger sin bild av sponsringssamarbeten. Ingen skydighet
GEAB är en av öns stora sponsorer. Hur viktigt är sponsring för dem? - Det är väldigt viktigt. Vi finns på plats på matcherna och vi gör nytta. Jag tycker att jag som sponsor inte bara ska ge pengar utan också marknadsföra den klubb jag åtagit mig att sponsra, säger Mia Stuhre, marknadschef. GEAB har inte någon fastställd policy vad gäller fördelning av sponsorpengar. Mia Stuhre tror att det är farligt att sponsra det som ligger varmast om hjärtat, man måste se till var kunderna finns. Givetvis satsar man där det finns mest publik. - Det har funnits en mentalitet hos klubbarna att företagen ska bidra. Vi som företag har ingen skyldighet att sponsra. Rent krasst handlar det om marknadsföring. Får jag inte ut någonting av sponsringen så sponsrar jag inte. Inkonsekvent
Mia Stuhre har arbetat med företagssponsring på fastlandet. Hon ser skillnader här på ön. Det som märks tydligast är att det här finns väldigt många klubbar. Många av dem kräver för mycket medan andra har väldigt bra samarbetsförslag. På vissa håll efterlyser hon förändring. Mia menar att bara för att en klubb klättrar i serien och blir större behöver inte det betyda att företagen har mer pengar till att sponsra. Ett resonemang hon menar finns hos sportklubbarna. Även de måste komma med något nytt när det gäller samarbetet. - Vi kräver mer av klubbarna nu, just när det gäller motprestationer. Men jag kräver till exempel inte lika mycket av en mindre klubb som av någon av de större. Vill ha fler kunder
Anna-Lena Dahlberg är marknadsansvarig på Swedbank Gotland. Hon förklarar att Swedbank sprider ut sitt sponsorskap så mycket som möjligt över öns idrottsklubbar. Swedbank har riktlinjer för hur sponsorpengarna ska fördelas, lika mycket mellan idrott, kultur och samhälle. Historiskt sett har de satsat mycket på idrott och speciellt på ungdomarna. - Nu ger vi mer till idrotten än till annat. Vi vill synas överallt för att vi vill se att ungdomarna blir kunder i banken. Dahlberg menar att det är VD:n och företagsledningen som bestämmer hur sponsorpengarna ska fördelas. Swedbanks nedskrivna sponsorpolicy fungerar som ram men det är lätt hänt att det blir mer pengar till exempelvis idrott om VD:n eller ledningen är mer intresserade av sport. Hjälper till
Även lokala mindre företag sponsrar sportklubbarna på ön. Åkes Bilvård har sponsrat bland andra Visby Ladies i flera år. Företagets aktuella avtal gäller pengasponsring. - Det är väldigt svårt att mäta och veta om det ger resultat eller inte. Men det hjälper idrotten och det är mer därför vi kör den grejen. Den förra ägaren sponsrade så det följde med när jag tog över. Jag har faktiskt aldrig varit på en match. Sedan är det ju aldrig fel att synas, säger David Nyroth ägare av Åkes Bilvård. Beroende av företagen
Anders "Leo" Petterson är coach för basketlaget Visby Ladies. Han ser både för och nackdelar i Gotlands sponsorklimat. Han menar att ön har många välvilliga företag som vill stödja idrotten. Problemet är att det finns oerhört mycket idrott men inte så många stora företag. - Det är många som ska dela på kakan. Företagen lägger lite pengar här och var. Det kanske inte gynnar oss för stunden men är viktigt för gotländsk idrott i framtiden. Visby Ladies topp när det gäller sponsring var elitserieåret 1983-84. Det var första gången som basketen tog sig in i finrummet och i glädjeyran var det lätt att få sponsorer. Efter ett tag mattades intresset av och andra idrottsklubbar blev intressanta igen. Under de tolv säsonger som Anders varit coach har sponsringen legat på en ganska jämn nivå. Tidskrävande
Med åren har företagens krav förändrats. Förut räckte en skylt i sporthallen och tryck på matchtröjorna, nu har sponsringen börjat ta upp mer tid för laget. - Idag kräver företagen mycket mer. De vill bli mer omhändertagna. Det kan handla om att spelarna åker ut till arbetsplatsen och gör aktiviteter med personalen. Det är ett arbete som kräver mer tid och som kan gå ut över träningen. Anders förklarar att de försöker skydda spelarna så långt det går från att göra för mycket. - Det är väldigt få tillfällen det har krockat. I en sådan situation får man vara öppen och rak mot företagen. Visby Ladies är definitivt beroende av sponsorer, skulle det bli ett större avhopp av flera företag skulle vi få problem. En annan förändring på senare år märks i styrelsens prioriteringar. Ekonomin och sponsringen har hamnat högst på dagordningen, förut låg mer fokus på träningen. Visby Ladies spelar bortamatcher över hela Sverige något som medför stora kostnader för resor och logi. För att stanna i toppen behövs bra spelare. Laget kan inte avlöna alla spelare, vissa studerar och arbetar parallellt med deltagandet i laget. Sponsringen har därför stor betydelse för hur laget ligger i serien. - Alla lag på den här förbundsnivån är beroende av sina sponsorer mer eller mindre. Utan dem överlever vi inte. Det handlar även om att göra något för den bygd vi lever i. För att hålla våra ungdomar kvar på ön behövs idrottsklubbar. Sponsring är en produkt
Patrik Oscarsson är idrotts- och utbildningschef på Gotlands Idrottsförbund. Han konstaterar att Gotland är det föreningstätaste länet per capita med 191 idrottsklubbar. - Sponsringen här har två skepnader: Den ena är små företag med goodwill som skänker 5-10 000 kr för att vara med och stödja det lokala i sin socken. Den andra är våra så kallade elitklubbar där det handlar om att handla med en vara. Patrik köper inte resonemanget att klubbarna inte får vad de behöver. Sponsring är en produkt som alla andra och det styrs av klassisk marknadsekonomi. Klubben får vad den är värd. - Från vår sida är det viktigt att utbilda klubbarna i de varor de säljer. Det är en utbildningsfråga att kunna erbjuda bättre produkter och få ut mer av samarbetet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!