Positiva vindar för turismen
Det går bra för turistindustrin. Till skillnad från förra året är det positiva tongångar i branschen och Gotland drar nytta av framgångarna.
? Det känns bättre än 2006. Genomgående säger alla bokningsföretag vi pratar med att de har bättre siffror i år. Samtidigt är vi beroende av sista minuten-bokarna och vi kan inte säga exakt hur det blir förrän efter säsongen, säger Mats Jansson på Gotlands Turistförening.
Förra året konstaterade turistnäringen på Gotland tydliga förändringar. Turisternas ändrade sina resvanor från veckolånga resor till endast några få dagar. Bokningarna ägde också rum allt senare, något som oroade flera verksamma inom turistbranschen på Gotland.
? Det blev en krock mellan dem som vanligtvis bokar i sista minuten och dem som tidigare bokat långt i förväg men som nu också ville boka sent. Det gjorde att vi tappade en del kunder, förklarar Mats Jansson.
Många bokar online
En stor del av bokningarna till Gotland sker idag via Gotland Promotion, en bokningssajt online som har ett sextiotal företag med olika utbud knutna till sitt system, bland annat färjetrafiken Destination Gotland vars namn är synonymt med sajten. Jonas Kojan, verksamhetschef för Gotland Promotion, förklarar att bokningssystemet drogs med en del tekniska problem under sommaren 2006. Något som kan ha påverkat bokningsläget. Inför årets säsong är problemen lösta.
? Det är alltid en del tekniskt strul när man drar igång ett nytt projekt och man blir förvånad om det inte uppstår problem längs med vägen. Idag fungerar tekniken som den ska och vi jobbar hela tiden för att få den ännu bättre, förklarar han.
Han framhåller precis som Mats att bokningsläget än så länge ser bra ut inför den kommande säsongen.
? Vi har redan fler bokningar än vi hade räknat med gentemot budget.
Över huvud taget ser det ljust ut för turistbranschen i Sverige i år enligt nya mätningar från Statistiska Centralbyrån, CSB. Sammanlagt ökade antalet gästnätter på svenska hotell, vandrarhem och campingplatser med 6,3 procent under 2006. Intäkterna ökade med 9 procent till 16,6 miljarder kronor. Räknar man dessutom in handel, inrikesresor och restaurangbesök handlar det om 191 miljarder kronor i intäkter.
Utländska turister saknas
Men trots att det går bra för turistnäringen i Sverige finns det fortfarande mycket att förbättra på Gotland. Bland annat är Gotland sämst på att locka utländska turister jämfört med resten av Sverige.
? Förut hade vi en strid ström utlandsresenärer, framförallt pensionärer som kom hit för att ta det lugnt i några veckor. Nu ser det annorlunda ut och vi har inte anpassat oss till den nya resenären, den som är upplevelsesökande och som reser mycket, förklarar Mats Jansson.
Turistföreningen satsar därför stort på att locka just utlandsresenärer, bland annat genom det nya projektet ?Destinationsutveckling och nya internationella målgrupper?. 8,2 miljoner kronor ska under tre år satsas för att nå en ny internationell publik.
Även satsningar på att skapa fler och unika evenemang på Gotland som kan vara intressant för internationella resenärer diskuteras. Ett förslag är att kombinera idrottsturism och historia.
? Vi har bland annat tittat på möjligheten att anordna ett vikinga-VM. Det finns många historiska evenemang i världen som berör perioderna kring vikingatid, medeltiden eller renässansen, men inget som handlar om idrott.
Bra rykte utomlands
Enligt Visit Sweden, som är en nationell organisation vars uppgift är att marknadsföra Sverige, har Gotland ett bra rykte utomlands. Intresset för ön är stort både bland medier och resenärer. Men vd Thomas Brühl anser att intresset för Gotland skulle kunna bli ännu större.
? Gotland är en av de regioner som står för en unik, spännande och äkta upplevelse. I utländska medier beskrivs också Gotland som något annorlunda och intressant, inte minst Visby och Fabriken Furillen. Med den utökade tillgängligheten och med en förbättrad bäddkapacitet hoppas vi att andelen utländska besökare kan öka och närma sig riksgenomsnittet på 23 procent. Idag står utländska besökare för knappt 8 procent, vilket är orättvist. Gotland är en mycket stark besöksupplevelse, om än relativt oupptäckt utomlands. Det kan bara bli bättre om vi arbetar smart.
Utlandsbesökare 2005
Belgien: 292
Danmark: 5 975
England: 1 186
Estland: 775
Finland: 4 629
Frankrike: 742
Holland: 1 586
Italien: 853
Japan: 257
Lettland: 229
Litauen: 54
Norge: 8 341
Polen: 1 013
Ryssland: 119
Spanien: 197
Schweiz: 663
Tyskland: 12 106
USA: 1 696
Österrike: 164
Övr. Europa: 1 698
Övr. Världen: 2 710
Danmark: 5 975
England: 1 186
Estland: 775
Finland: 4 629
Frankrike: 742
Holland: 1 586
Italien: 853
Japan: 257
Lettland: 229
Litauen: 54
Norge: 8 341
Polen: 1 013
Ryssland: 119
Spanien: 197
Schweiz: 663
Tyskland: 12 106
USA: 1 696
Österrike: 164
Övr. Europa: 1 698
Övr. Världen: 2 710
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!