Tillväxt på Gotland med "Tillväxt Gotland"?
Det blev en förening som ska lyfta Gotlands näringsliv. - En tillväxt för Gotland är livsavgörande, säger Lars Samuelsson vd för GEAB och representant för Svenskt Näringsliv. - Vi skapar en mötesplats mellan företag och Gotland, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c). Det låter väldigt fint. - Det är fint, säger de båda och är rörande överens.
Gotlands företag vill växa och bidra till ett bättre företagsklimat, detta blev tydligt under frukostmötet och presentationen av Tillväxt Gotland den 29 augusti på Roma sockerbruk. Både ekonomiskt och fysiskt vill de vara med. Eva och Lars tycker det är viktigt att ta vara på engagemanget som finns och att handla nu när klimatet är gynnande.
Gotland som företagskommun rankas skrämmande lågt. I Svenskt Näringslivs senaste mätning av företagsklimatet kommer ön som nummer 234 på en lista av samtliga 290 kommuner. Gotland ska höjas på rankningen. 100 steg uppåt.
- Det är mer än ett allmänt tyckande. Vi vill bli bra på att ta hand om företag, säger Lars.
Det har slipats på ett öppet forum där Gotlands näringsliv, kommun, myndigheter och organisationer kan mötas. Nu är verksamhetsidén presenterad och gotlänningarna kan ta del av ramverk och handlingsplan. Bolagsformen valdes bort. I en förening kan även Länsstyrelsen och Högskolan delta. Det är tydligt vad som eftersträvas men det är svårt att rent konkret få reda på hur det ska gå till.
- På detta sätt kan vi gemensamt jobba med tillväxtfrågor och få företag att etablera sig här. Vi vinner mycket på att arbeta gemensamt, säger Eva.
- Vi vill ha ökad sysselsättning och att fler företag kommer hit. En projektledare ska vara länken mellan företaget och näringslivet, en lotsfunktion som hjälper nyföretagare med kontakter. Vi vill skapa samarbetskanaler, fortsätter hon.
Närmast i skapandet av Tillväxt Gotland ligger en valberedning. Under ett möte den 22 oktober kommer styrelsen att utses. Tjänsten som projektledare är unik, en liknande befattning har inte funnits på Gotland tidigare.
- Det är viktigt att få fram en styrelse som har en bredd med alla aspekter vi vill ska växa in i föreningen, säger Lars.
Föreningen ska ge en representativ bild av det gotländska näringslivet. En styrelse med minst nio styrelseledamöter och högst tolv varav tre från kommunen. Tillväxt Gotland vill ställa kompetent kunnande till förfogande. Tidigare har den politiska nivån inte kommit in förrän det ska till att fattas beslut. Med Tillväxt Gotland ska tänket finnas med redan från start. Parallellt utvecklar man och stärker varumärket Gotland. Sysselsättningsgraden ska öka till 80 procent, 30 nya företagsetableringar, 100 nya jobb under 2007 och 2008. Tillväxt Gotland är för närvarande dock endast ett papper med en vision och ett ramverk. Nu återstår att utse en projektledare och styrelse. För att inte förlora mer tid har kommunen bestämt sig för att finansiera den blivande projektledaren i två år. I budgeten för hela kalaset kommer det sedan att ingå medlemsavgifter, serviceavgifter och marknadsföring. Vad prislappen i slutändan hamnar på kan inte Eva och Lars säga och den stora frågan är vad vi kommer att få för pengarna.
Gotlands företag vill växa och bidra till ett bättre företagsklimat, detta blev tydligt under frukostmötet och presentationen av Tillväxt Gotland den 29 augusti på Roma sockerbruk. Både ekonomiskt och fysiskt vill de vara med. Eva och Lars tycker det är viktigt att ta vara på engagemanget som finns och att handla nu när klimatet är gynnande.
Gotland som företagskommun rankas skrämmande lågt. I Svenskt Näringslivs senaste mätning av företagsklimatet kommer ön som nummer 234 på en lista av samtliga 290 kommuner. Gotland ska höjas på rankningen. 100 steg uppåt.
- Det är mer än ett allmänt tyckande. Vi vill bli bra på att ta hand om företag, säger Lars.
Det har slipats på ett öppet forum där Gotlands näringsliv, kommun, myndigheter och organisationer kan mötas. Nu är verksamhetsidén presenterad och gotlänningarna kan ta del av ramverk och handlingsplan. Bolagsformen valdes bort. I en förening kan även Länsstyrelsen och Högskolan delta. Det är tydligt vad som eftersträvas men det är svårt att rent konkret få reda på hur det ska gå till.
- På detta sätt kan vi gemensamt jobba med tillväxtfrågor och få företag att etablera sig här. Vi vinner mycket på att arbeta gemensamt, säger Eva.
- Vi vill ha ökad sysselsättning och att fler företag kommer hit. En projektledare ska vara länken mellan företaget och näringslivet, en lotsfunktion som hjälper nyföretagare med kontakter. Vi vill skapa samarbetskanaler, fortsätter hon.
Närmast i skapandet av Tillväxt Gotland ligger en valberedning. Under ett möte den 22 oktober kommer styrelsen att utses. Tjänsten som projektledare är unik, en liknande befattning har inte funnits på Gotland tidigare.
- Det är viktigt att få fram en styrelse som har en bredd med alla aspekter vi vill ska växa in i föreningen, säger Lars.
Föreningen ska ge en representativ bild av det gotländska näringslivet. En styrelse med minst nio styrelseledamöter och högst tolv varav tre från kommunen. Tillväxt Gotland vill ställa kompetent kunnande till förfogande. Tidigare har den politiska nivån inte kommit in förrän det ska till att fattas beslut. Med Tillväxt Gotland ska tänket finnas med redan från start. Parallellt utvecklar man och stärker varumärket Gotland. Sysselsättningsgraden ska öka till 80 procent, 30 nya företagsetableringar, 100 nya jobb under 2007 och 2008. Tillväxt Gotland är för närvarande dock endast ett papper med en vision och ett ramverk. Nu återstår att utse en projektledare och styrelse. För att inte förlora mer tid har kommunen bestämt sig för att finansiera den blivande projektledaren i två år. I budgeten för hela kalaset kommer det sedan att ingå medlemsavgifter, serviceavgifter och marknadsföring. Vad prislappen i slutändan hamnar på kan inte Eva och Lars säga och den stora frågan är vad vi kommer att få för pengarna.
FAKTA / Tillväxt Gotland
Mål 2008:
- Sysselsättningsgraden ökat till 80 procent
- Klättrat minst 100 placeringar i Svenskt Näringslivs mätning av företagsklimatet
- Medverkat till minst 30 externa nyetableringar och minst 100 nya arbetstillfällen
- Under 2007 ska en varumärkesplattform upprättas och under 2008 ska marknadsföring genomföras utifrån plan
- Under 2008 ska konkreta mätbara mål utarbetas för de olika branscherna
Viktiga datum:
- Under september rekryteras och anställs en projektledare. En "problemlösargrupp" etableras
- 22 oktober bildas föreningen Tillväxt Gotland vid ett konstituerande möte
- Under november marknadsförs den nybildade föreningen och nya medlemmar värvas
- 3 december är det föreningsstämma för Tillväxt Gotland
- I december ska arbetet med att utforma och etablera varumärket samt utforma en marknadsföringsplan vara klart
Gotlands kommun arrangerar regelbundet frukostmöten, ett forum för engagerade parter
Mål 2008:
- Sysselsättningsgraden ökat till 80 procent
- Klättrat minst 100 placeringar i Svenskt Näringslivs mätning av företagsklimatet
- Medverkat till minst 30 externa nyetableringar och minst 100 nya arbetstillfällen
- Under 2007 ska en varumärkesplattform upprättas och under 2008 ska marknadsföring genomföras utifrån plan
- Under 2008 ska konkreta mätbara mål utarbetas för de olika branscherna
Viktiga datum:
- Under september rekryteras och anställs en projektledare. En "problemlösargrupp" etableras
- 22 oktober bildas föreningen Tillväxt Gotland vid ett konstituerande möte
- Under november marknadsförs den nybildade föreningen och nya medlemmar värvas
- 3 december är det föreningsstämma för Tillväxt Gotland
- I december ska arbetet med att utforma och etablera varumärket samt utforma en marknadsföringsplan vara klart
Gotlands kommun arrangerar regelbundet frukostmöten, ett forum för engagerade parter
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!