"Tyskarna förlänger säsongen"
Gotland har varit populärt bland utlandsresenärerna i år. Den typiske utlandsturisten är en tysk pensionär eller en barnfamilj från Finland. Och att det är tysken som bidrar till den viktiga för- och sensäsongen på Gotland.
Foto: Bengan Zettergren
Han förklarar att norra Tyskland, Finland och även Norge är redan etablerade marknader för turism till Gotland:
- Förr, på 1960-talet, gick det färjor mellan Gotland, Helsingfors och Travemünde i Tyskland. Och så spelades Pippi-filmerna in här. Det drog många turister. Det sitter fortfarande i och nu åker de resenärerna hit med sina barn och barnbarn, säger Mats Jansson.
Rejäl satsning
Gotland marknadsförs också mest på dessa platser, där det alltså redan finns en marknad. I fjol gjorde Turistföreningen en rejäl satsning då man gav ut en enklare broschyr i Finland och Tyskland som skulle göra reklam för resmålet.
- Att turismen från Finland och Tyskland varit stor i sommar är inte så konstigt. Dels är det marknadsföringen och dels givetvis den försvagade kronan mot euron, säger Mats Jansson.
Och främst den tyske turisten har visat sig extra lönsam för Gotland det här året:
- Tyskarna har kommit i så spridda skurar, från vår fram tills nu. De är jätteviktiga för den gotländska turistnäringen och för en förlängd säsong.
Mats Jansson förklarar att tyskarna till största del består av äldre par utan barn som kan resa när de vill. Och att finländarna oftast är barnfamiljer som i stället kommer under juli månad och högsäsong.
Totalt beräknar Turistföreningen att ökningen i juli ligger på 9 procent jämfört med i fjol. En siffra som är densamma som för resten av landet.
- En viktig signal på att Gotland fortfarande är ett av Sveriges viktigaste semesterresmål, säger Mats Jansson.
För hotellen ligger Finland i topp om man ska se till ökningen från förra året - hela 126 procent fler gästnätter har registrerats från finländska medborgare, enligt Turistföreningens julisiffror.
Pekar åt samma håll
Hela sommarens utvärdering tar någon månad till att få fram, men Mats Jansson har redan fått in 126 svar på den enkät som skickats ut till runt 500 turistföretagare på ön.
Enkäten, som besvaras anonymt av företagen, pekar åt samma håll som Turistföreningens egna prognoser - att gästnätterna, och framför allt de utländska, har ökat.
Svaren visar också på ett ganska häpnadsväckande resultat kring turisternas härkomst.
- Man upplever att antalet kunder och besökare från Danmark ökat med 40 procent. Det är från det landet som turisttillströmningen ökat allra mest från om man ska gå efter den här enkäten, säger Mats Jansson.
Han tycker att det är en stor ökning, för en nationalitet som normalt väljer att semestra i det egna landet.
- Den svaga kronan har hjälpt till. Men även en jättestor satsning på marknadsföring av Sverige i Danmark. Det har visat sig ge Gotland en rejäl skjuts bland danskarna.
Alla förutsättningar
Snart ska alla de tillfrågade turistföretagen ha svarat på Turistföreningens enkät om den gångna sommaren. Sedan är det dags att gå vidare och blicka framåt mot nästa säsong.
Mats Jansson menar att turismen på Gotland har alla förutsättningar inför nästa sommar. I dåliga tider kan man lättare ta marknadsandelar.
- Det gäller att locka ännu fler att semestra på hemmaplan. På branschdagen Turistdagen, som är den 24 september, presenterar vi enkätens resultat om omsättning och kundtillströmning, tillsammans med färska siffror på bland annat boendet. Då vet vi vad vi kan lära oss av denna sommar i lågkonjunkturens tecken.
- Från Turistföreningens sida kommer vi att inspirera och försöka hjälpa Gotlands företag att rusta inför nästa år, säger Mats Jansson.
Sammanställning av enkätsvar på uppfattningen av var turisten kommit ifrån. Ökning i procent.
Danmark: 40
Finland: 34
Tyskland: 34
Norge: 32
Nederländerna: 21
Övriga EU: 33
Övriga världen: 18
Danmark: 40
Finland: 34
Tyskland: 34
Norge: 32
Nederländerna: 21
Övriga EU: 33
Övriga världen: 18
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!