"Vi vill vara Gotlands NK"
En trio 70-talister tog för en tid sedan över anrika Julia Hultgren. Cecilia Foster, 29 år och delägare, berättar om balansgången mellan att bevara tradition och att skapa nytt.
Företaget köpte de av Jane Hultgren Ek och hennes man Lars Ek. Att behålla varumärket Julia Hultgren kostade de nya ägarna cirka 2,5 miljoner kronor, en så kallad Goodwillpost.
- I dag då många butiker tillhör olika kedjor är ett inarbetat företagsnamn mycket värt och det blir allt svårare för nya fristående butiker att klara sig. Allt ska man ju uppfinna själv, från butik till marknadsföring. Det finns inget färdigt koncept, säger Cecilia Foster.
Vi möts vid den breda trappan på bottenvåningen, som hur mycket än butiken förändras alltid kommer att finnas kvar och minna om året 1956 då butiken flyttade in i en av familjens nyinköpta fastigheter, som fortfarande ägs av Hultgrens.
- Trappan är lite helig men ganska tråkig som den är nu, säger Cecilia och berättar om sina planer att lyfta fram den mer med hjälp av riktad belysning.
I övrigt väntar en ansiktslyftning för damavdelningen en trappa upp. Detta utan att rucka på ledorden personlig service och kvalitet, snarare framhäva dem ännu mer. Kunden får gärna ta sig tid i affären. Snart finns där en sittyta med kaffemaskin.
- Vi vill vara Gotlands NK, det får gärna vara lite sådan känsla, säger Cecilia Foster.
Trappstegen leder oss upp till översta våningen med kontor, ett litet kök och personalrum. Där har tiden stannat sedan huset byggdes. Stannat har också butikspersonalen.
Flera av de anställda har arbetat i butiken i 20-30 år. Under intervjun kommer Per-Erik "Perra" Ekström in med påfyllning till personalrummets kaffemaskin. Han har varit dekoratör på Julia Hultgren sedan 60-talet och ser fram emot vårens planerade inspirationsresa.
- Ibland behöver man hämta inspiration utifrån, säger Cecilia.
Då han började jobba i butiken var det Janes Hultgrens nu 90-åriga föräldrar Åke och Anna-Lisa Hultgren, som ägde den. Då och då kommer de in och hejar på sina gamla medarbetare. Den nuvarande ägartrion har en god relation med de tidigare ägarna Jane och hennes man Lars.
- Ja, vi träffar dem ofta. De är ju aktiva profiler i stan och våra hyresvärdar. Där finns otroligt mycket kompetens, stöd och råd. Det är jättebra, säger Cecilia.
Största konkurrenten
Julia Hultgrens största konkurrent är MQ på öster. Och från början var det faktiskt tänkt att den butiken skulle drivas av Julia Hultgrens nya ägare med Cecilia Foster i spetsen.
- De sökte lokal och någon som skulle driva butiken. Vi kände, att det är klart att vi ska göra det. Ska vi tappa försäljning är det bättre att vi gör det till oss själva.
I sista stund ändrades förutsättningarna. Ett finskt investeringsbolag köpte upp hela kedjan.
- Det var lite snopet. Vi var tidigare oroliga och kommer säkert känna av konkurrensen, men vi tror att vi kommer att kunna bibehålla våra kunder. Och herrsidan går väldigt bra, säger Cecilia Foster och berättar att herravdelningen står för cirka 65 procent av omsättningen.
Body Shop eller Julia Hultgrens lilla karamell som Cecilia kallar det, drar in mest pengar i förhållande till butiksyta. Med sina 40 kvadratmeter omsätter denna godisbit två miljoner kronor.
Konkurrensen från MQ är en av anledningarna till att damavdelningen ska få en uppfräschning. Den tidigare tantstämpel som Julia Hultgren har förknippats med är om inte försvunnen så i alla fall på väg bort och butiken på Adelsgatan försöker att också hitta en målgrupp bland de något yngre kvinnorna. För lite mognare kvinnor finns ett sortiment i företagets nya Butik Julia på Kung Magnus väg.
Beroende av turismen
Turistsäsongen är, liksom för många andra gotländska företag, en livlina. Butikens omsättning ökar tredubbelt i juli jämfört med i juni.
Cecilia tycker att företagsandan på Gotland är stark och att nätverk företag emellan betyder extra mycket för att kunna nå utanför Gotlands kust. Hon har själv dragit igång en ekonomisk förening, Bröllopsplats Gotland, där åtta andra företag ingår.
- Det kan vara svårt att nå ut till den stora målgrupp som faktiskt finns på andra sidan Östersjön, men Gotland som varumärke är jättehett just nu.<br><br><b>Lillebi Andersson<br>lillebi.andersson@helagotland.se</b>
Historik
> Skräddarmästare Gustav Axel (G.A) Hultgren från Hudiksvall startade skrädderi och beklädnadsaffär i Visby under slutet av 1800-talet. Han var bland de första på Gotland att införa konfektionskläder.
> Vid hans död tog dottern Julia Teresa, född 1885, över och ändrade namnet som lever än i dag, Julia Hultgren på Adelsgatan 8.
> 1956 flyttade man in på den adress där butiken ligger i dag, Adelsgatan 28, efter det att Julias söner Åke och Axel köpt fastigheten.
> Den sista ägaren inom familjen Hultgren var Julias barnbarn Jane Hultgren Ek med maken Lars Ek. De båda tog över butiken år 1972.
> År 2002 köpte makarna Pia och Jonas Dahlström Julia Hultgren och sedan den första april 2005 äger Cecilia Foster en tredjedel av företaget. De har även öppnat andra butiker som Butik Julia, på Kung Magnus väg, en förgrening av Julia Hultgren.
Paret Dahlström ägnar sig åt att driva Vilabutiken i Visby samt att, på olika håll i Sverige, nyetablera andra butiker inom samma kedja.
Omsättning: Cirka 18 miljoner exklusive moms
Anställda: 10 st heltid och cirka fem deltid och extrapersonal.
> Vid hans död tog dottern Julia Teresa, född 1885, över och ändrade namnet som lever än i dag, Julia Hultgren på Adelsgatan 8.
> 1956 flyttade man in på den adress där butiken ligger i dag, Adelsgatan 28, efter det att Julias söner Åke och Axel köpt fastigheten.
> Den sista ägaren inom familjen Hultgren var Julias barnbarn Jane Hultgren Ek med maken Lars Ek. De båda tog över butiken år 1972.
> År 2002 köpte makarna Pia och Jonas Dahlström Julia Hultgren och sedan den första april 2005 äger Cecilia Foster en tredjedel av företaget. De har även öppnat andra butiker som Butik Julia, på Kung Magnus väg, en förgrening av Julia Hultgren.
Paret Dahlström ägnar sig åt att driva Vilabutiken i Visby samt att, på olika håll i Sverige, nyetablera andra butiker inom samma kedja.
Omsättning: Cirka 18 miljoner exklusive moms
Anställda: 10 st heltid och cirka fem deltid och extrapersonal.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!