NK genomför ett omfattande förändringsarbete som, enligt hemsida, ska göra det anrika Stockholmsvaruhuset "lyxigare, större och mer personligt".
Som en del i nysatsningen har de tecknat kontrakt med glasblåsaren Jennie Olofsson på Big Pink för att sälja hennes handblåsta glas.
– Tiderna förändras och fler är mer intresserade av något som är "slowly made", säger hon.
– Mina glas är verkligen handgjorda och blir därför lite olika från gång till gång. Det är jätteroligt att NK vågar ta in dem.
Hon blev kontaktad i oktober av Cervera på NK, sedan en av deras anställda hade druckit ur Big Pink-glasen på en Stockholmsrestaurang och fattat tycke för dem.
– Jag blev jätteglad – även om jag försökte hålla mig cool! Det har varit en hel del förhandling om priser och vi har varit på möten i Stockholm. Det har varit en process på 4-5 månader, men nu är det skrivet!
I nuläget har parterna skrivit ett ettårigt kontrakt om att sälja nio produkter ur serierna Martall, Furillen och Djup; allt från glas till karaffer och ljuslyktor.
– Vi har pratat om att ta fram en specifik design för just NK, men vi börjar med de produkter jag redan har tagit fram, säger Jennie Olofsson.
Hon är spänd att se hur hennes glas tas emot av NK:s kundkrets.
Brukar du själv handla på NK?
– Ha ha! Jag burkar vara på NK och titta, men det är väldigt sällan jag handlar där. Men mat har jag handlat där, de har väldigt bra saluhall.