BILDEXTRA: Se de gamla gotlandsbÄtarna

150 Ă„r – 84 fartyg. Hur mĂ„nga av Gotlandsbolagets skutor minns du?

Övermaskinist Harald  Wengström och smörjaren, troligen Albert Ohlsson, i S/S Visbys maskinrum.

Övermaskinist Harald Wengström och smörjaren, troligen Albert Ohlsson, i S/S Visbys maskinrum.

Foto: Rederi AB Gotlands arkiv

NOSTALGIRESA2015-07-13 13:35

Gotlandsbolaget (frĂ„n början Ångfartygsbolaget) firar i 150 Ă„r. Sveriges Ă€ldsta passagerarrederi har under sedan det bildats haft 84 fartyg i sin flotta. I slutet av 1800-talet kunde fĂ€rden till och frĂ„n fastlandet ta 13 timmar – dĂ„ med Ă„ngbĂ„tar. Det första fartyget hette S/S Wisby som började trafikera ön 1866.

– Om jag ser tillbaka Ă€r det första fartyget Visby det som jag rankar högst. För bolagets utveckling var detta kanske det viktigaste eftersom fartyget var anledningen till att bolaget bildades, sĂ€ger HĂ„kan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

NÀr han ser tillbaka framhÄller han ocksÄ 1960-talets Hollandsbyggen och Jugoslavienbyggena frÄn 1970-talet.

– Bolaget har en vĂ€ldigt lĂ„ng historia, sĂ„ med ödmjukhet fĂ„r jag sĂ€ga att jag inte Ă€r insatt i allting. Men det Ă€r en fantastisk historia med fartyg och flotta. Med Hollandsbyggena kunde man börja köra av och pĂ„ och med fartygen frĂ„n Jugoslavien ökade kapaciteten, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.

Just fartygen frÄn Jugoslavien framhÄller mÄnga sjöfartsintresserade som bolagets vackraste, enligt vd:n som ÀndÄ helst ser framÄt.

– Även om vi har en rik historia har vi aldrig haft mer investeringar för framtiden Ă€n vi har i dag.

HÄR HITTAR DU MER INFORMATION OM BILDERNA!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om