Så undviker du konflikter på jobbet

Att ha olika syn på yrkesrollen och arbetsplatsens gemensamma mål är en källa till konflikt. I en ny bok tipsar två psykologer om hur missförstånd kan undvikas och vikten av att ta sin roll på jobbet.

Arbete. Från kontoret i Ardre driver Anna-Lena och Paul företaget Sandahl Partners Gotland AB.

Arbete. Från kontoret i Ardre driver Anna-Lena och Paul företaget Sandahl Partners Gotland AB.

Foto: Cecilia Thomsson

Ny bok (GA)2018-03-27 19:45

Paret Anna-Lena och Paul Sundlin är psykologer och har i 20 år arbetat som organisationskonsulter. För 15 år sedan flyttade de från Bergshamra i Stockholm till Ardre på östra Gotland, där de driver företaget Sandahl Partners Gotland AB. De arbetar med människor i arbetslivet, genom till exempel ledarskaps- och medarbetarutbildningar. Efter några år i branschen uppmärksammade de en brist gällande litteraturen på området. Det som fanns att välja mellan var antingen tjocka teoriböcker eller ytligare självhjälpsböcker. År 2012 gav Anna-Lena och Paul Sundlin ut boken "Ta din roll på jobbet!". Sedan dess har den använts på flera gotländska arbetsplatser, och nyligen gav de ut en uppdaterad och utvidgad upplaga.

– Det är ett spännande område och arbetet är en otroligt central del av människors liv, säger Paul Sundlin.

I boken beskriver de att det skett en förskjutning till ett mer individualistiskt perspektiv på arbetet, i stället för att fokusera på vad uppdraget innebär och vad vi fyller för funktion för arbetet i stort.

– Vi anser inte att arbetsplatsen är en arena för allmänt självförverkligande. Vi vet att det hos många medarbetare och chefer finns en längtan efter att få tydligare gränser och mål om vad som förväntas av en på jobbet, säger Paul Sundlin.

Bakom de flesta konflikter som uppstår på arbetsplatser finns otydligheter och anställda har olika bilder om vad målet är och hur det nås, berättar Anna-Lena Sundlin.

– Jag har min idé och tänker att jag gör rätt. Det är så självklart att vi inte ens pratar om det. Det är dömt att bli konflikter om alla har egna självklarheter som inte kalibreras med varandra, säger hon.

Hur löser vi konflikterna?

– Bästa sättet är att förebygga genom att tydliggöra arbetsplatsens mål. Använd de rutiner som redan finns, som medarbetarsamtal, verksamhetsplanen och styrkort. När polletten trillar ner att vi är här för att vi har ett gemensamt mål blir det lättare att inte fastna i personkemi och personcentrerade konflikter, säger Anna-Lena Sundlin.

Precis som man går in i en föräldraroll eller en tränarroll menar Anna-Lena och Paul Sundlin att det är viktigt att skilja mellan sin yrkesroll och ens privata roll. Om man tycker att det är svårt finns det några knep att ta till.

– Det kan vara bra att hitta något tricks för när man går in och ur sin yrkesroll på väg till och från jobbet. Om man jobbar på sjukhus kan man ta hjälp av att man går in i en speciell byggnad. På många jobb byter man om till arbetskläder. När jag arbetade på Danderyds sjukhus bestämde jag mig för en markör på väg hem från jobbet där jag klev ur yrkesrollen, berättar Paul Sundlin.

– Man kan tänka att man har ett filter mellan sig själv och sammanhanget man är. Jag är fortfarande mig själv men en annan version. Min markör är att byta om till mjukisbyxor när jag kommer hem från jobbet, säger Anna-Lena Sundlin.

Men de menar även att det i det moderna arbetslivet blir allt svårare att skilja på ledig tid och arbetstid, när många inte är bundna till sitt skrivbord och kan bli nådda överallt, dygnet runt.

– Det finns forskning som visar att för drygt 80 procent av oss funkar det bäst att dela upp arbetstid och ledig tid, och knappt 20 procent trivs bättre när det är integrerat. Det centrala är att båda grupperna lyckas sätta gränser. Det är när allt flyter ihop som vi går in i väggen, säger Anna-Lena Sundlin.

Så tar du din roll på jobbet

Tydlighet kring verksamhetens syfte, uppdrag och mål.

Tydlig beskrivning av vad våra yrkesroller innehåller och hur vi ska fylla en funktion i teamet.

Skapa ett mentalt filter som sorterar mellan person och yrkesroll.

Förstå att det är skillnad mellan vår totala person och de olika roller vi tar i olika sammanhang.

Använda de aspekter av oss själva som är funktionella i rollen.

Källa: "Ta din roll på jobbet!" (2018) av Anna-Lena Sundlin och Paul Sundlin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om