HEMVÄNDARE Han basar över nya kryssningskajen

Den 1 september blir Henrik Ahlqvist ny Terminal Manager för kryssningskajen. "Vi har en top notch pir och jag är inte orolig över att det inte kommer komma kryssningsturister", säger han.

Nytt jobb. Som ansvarig för logistiken kommer han se till att fartygen kan lägga till ordentligt, att passagerarna kan ta sig i land och att bussförbindelserna fungerar som de ska.

Nytt jobb. Som ansvarig för logistiken kommer han se till att fartygen kan lägga till ordentligt, att passagerarna kan ta sig i land och att bussförbindelserna fungerar som de ska.

Foto: David Skoog

Ny på jobbet2017-07-05 06:00

Efter 26 år på fastlandet är Klintehamnsonen Henrik Ahlqvist på väg tillbaka till ön.

– Gotland har alltid varit hemma för mig, jag har bara väntat på rätt tillfälle att återvända. En sån här chans kommer bara en gång i livet. Så i september flyttar jag till mitt hus i Mulde, säger han.

Henrik Ahlqvist beskriver sig själv som en "friluftsgubbe" som gillar löpning, vandring i fjällen och att umgås med vänner och familj.

– Jag blir en omvänd veckopendlare till en början så länge yngsta barnet bor hemma, men jag kommer spendera den mesta tiden här på kryssningskajen. Tiden som blir över tänker jag ägna åt att lära mig kitesurfa ordentligt. Och jag överväger även att testa lite långfärdsskridskor ute på Tingstäde träsk till vintern. Jag vet inte om det håller för det, men jag älskar långfärdsskridskor, berättar han.

Henrik Ahlqvist beskriver sig själv som en ödmjuk ledare, som inte tänker komma hit och tala om hur saker och ting ska vara – utan han sätter gemenskap i fokus.

– Som chef är jag en lyssnare. Jag har inga problem att ta beslut. Men jag är för att vi ska fatta beslut tillsammans. Gemenskapen och gruppen är viktig för mig, säger han.

Senast kommer han från en tjänst som kryssningsansvarig på Stockholms hamnar.

– Jag skulle nog inte säga att man känner igen mig på ön, men man känner igen mig i branschen. Jag började min karriär med 10 år på rederiet Estline och fortsatte de 16 följande åren på Stockholms hamnar – där jag fick följa utvecklingen från att ha 100 kryssningsanlöp varje år, till 300. Jag har jobbat i nära sammarbete med Copenhagen Malmö Port, CMP, under flera år – och nu är det de som kommer hyra kryssningskajen av regionen och driva piren. Så när jobbet som kryssningsansvarig dök upp kunde jag inte låta bli att söka, säger han.

Tjänsten är helt ny och Henrik Ahlqvist kommer ha stort utrymme till att utforma den själv.

– Mitt uppdrag är att få hit kryssningsbåtarna och att få allt att fungera. Allt från att fartygen kan lägga till ordentligt till att passagerarna kan ta sig i land och att bussförbindelserna fungerar som de ska. Jag har ett otroligt bra kontaktnät efter mina 25 år i branschen, så det här kommer gå bra. Satsar man så mycket pengar som regionen har gjort visar vi att Visby tror på kryssningsturismen – och då kommer både folk och båtar. Det kommer dessutom nya miljökrav 2019-2020 – och nya kryssningskajen uppfyller alla dem. Vi har en top notch pir och jag är inte orolig över att det inte kommer att komma kryssningsturister, säger han.

Flera rederier har redan hört av sig till honom och visat intresse för att kunna skicka fartyg till Visby 2018-2020.

– Jag har redan en dröm om att utöka verksamheten ytterligare. Inom 4-5 år hoppas jag kunna jobba med mindre rederier på Gotland; som har egna chartrade plan som kanske tar kryssningsturister från Stockholm till Visby för att spendera en eller flera nätter på en båt här, och sedan åker tillbaka till fastlandet med planet igen. Det är min vision, berättar Henrik Ahlqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!