Siffrorna för perioden måndag vecka 25 till måndag vecka 33 visar att det totala färjeresandet minskat med 3,5 procent. Destination Gotland och Gotlandsbåten hade tillsammans 762 995 resenärer förra året under perioden och i år, när Destination Gotland är ensam på plan, är resenärerna 26 545 färre.
LÄS ÄVEN: Så gick det för DG i sommar
Mats Jansson, näringslivsstrateg med inriktning på besöksnäring på Region Gotland, beklagar att Gotlandsbåten inte haft någon trafik i år.
– Finns konkurrerande trafik som fungerar ekonomiskt så är det värdefullt och välkommet, men det är ju någon som måste ta den risken, säger Mats Jansson.
Han tycker inte att det minskade färjeresandet är oroväckande.
– Det är fullt förståeligt, det handlar om vilken kapacitet vi haft. Destination Gotland väntar nu på att få nästa generation snabbfärja i trafik, då får de en kapacitetsökning. Nu funderar de på vad de ska använda de små snabbfärjorna till i framtiden.
Förra sommaren körde Gotlandsbåten på Västervik och Nynäshamn, medan Destination Gotland körde på Oskarshamn och Nynäshamn. Den här sommaren har Destination Gotland trafikerat samtliga tre destinationer.
– Att Destination Gotland upprätthåller trafiken på Västervik som Gotlandsbåten startade förra året är jättebra långsiktigt. Linjen är väldigt populär, säger Mats Jansson.
Totalt minskade trafiken på Nynäshamn med 4,8 procent under perioden och Oskarshamn med 6,1 procent. Västervikslinjen ökade däremot med 21,6 procent. Slår man ihop Oskarshamn och Västervik, den så kallade Södra linjen, minskade trafiken med 0,7 procent.
Du låter hoppfull att den nya snabbfärjan ska öka antalet besökare till Gotland?
– Det kommer att ske. Destination Gotland har en långsiktig plan för att fortsätta bygga ut kapaciteten och öka antalet resenärer, säger Mats Jansson.