Därför tvingas du gå ombord via bildäck

Fick du också promenera ombord på båten via bildäck härom kvällen? Vänj dig, nu byts fenderverken ut i Visby hamn och det påverkar resenärerna under större delen av våren.

Stålrören ska fyllas med betong och borras ner i havsbotten för att hålla fenderverken på plats.

Stålrören ska fyllas med betong och borras ner i havsbotten för att hålla fenderverken på plats.

Foto: Dennis Pettersson

NYA FENDRAR2016-02-02 05:45

Det var i samband med stormen Egon i januari 2015 som både MS Visby och fenderverken i färjeläge 6 i Visby hamn skadades efter att fartyget tryckts in mot kajen i blåsten. Fartyget skadades så pass allvarligt att det fick köras till varv.

LÄS ÄVEN: MS Visby skadad i stormen

Skadorna som uppstod gjorde att Region Gotland fick bråttom med planen att byta ut alla fenderverk i färjelägena som används av Destination Gotland.

– Fenderverken har sett likadana ut sedan 80-talet när hela kajområdet byggdes, och efter stormen Egon blev det än mer aktuellt att byta ut allt, säger hamnchef Mats Eriksson när Helagotland.se besöker området innanför hamnterminalen i Visby.

I drygt en vecka har arbetet pågått inför bytet av fenderverken i färjeläge 6, där MS Visby och MS Gotland lägger till.

– Fram till maj kommer vi att jobba med 6:an och i höst kommer vi att göra samma sak och byta ut fenderverken i färjeläge 5, berättar Henrik Carlén, produktionschef på Skanska, som står för entreprenaden tillsammans med ett antal underentreprenörer.

LÄS ÄVEN: De vann upphandlingen om nya fendrar

Arbetet beräknas kosta 40 miljoner kronor där Region Gotland och Trafikverket står för hälften var.

Gå ombord via bildäck

Under hela byggtiden beräknas färjeläge 6 vara avstängt och Destination Gotlands färjor använder istället färjeläge 5 och 7. Det gör att passagerarna på de turer som angör färjeläge 7 (längst söderut) tvingas gå via en lucka på bildäck i fartygets sida för att komma i land.

Johan Lindvall, marknadschef på Destination Gotland, förklarar:

– I och med att MS Visby och MS Gotland måste backa in i färjeläge 7 får vi använda oss av lösningen att passagerarna går via bildäck. Det är för att färjeläge 7 inte är utrustat med en likadan landgång som 5:an och 6:an.

Johan Lindvall berättar att den lösningen kommer att fortsätta så länge byggarbetet pågår.

– Det här är ett arbete som hamnen gör, och som vi får rätta oss efter. Det är inte optimalt, men vi ser det som att det är den bästa lösningen för våra passagerare.

Komplicerat arbete

Bytet av fenderverken tar tid och är ett komplicerat arbete, menar hamnchef Mats Eriksson.

– Ja, det här handlar om betydligt mer än det man ser ovanför vattenytan.

Bland annat ska över 100 ton armerad betong rivas bort från den gamla kaj-nocken (den lilla holme som färjorna rundar när de lägger ut från hamnen). Men framför allt ska ett stort antal betongpålar borras ner i havsbotten intill kajkanten.

– De största pålarna är 14 meter långa och ska borras 6 meter ner i kalkstensberget, berättar Henrik Carlén.

Många stora maskiner ska samsas på liten yta på kajen samtidigt som Gotlandstrafiken ska kunna pågå runt omkring utan problem. De nya fenderverken kommer att bli ett par meter högre ovanför kajen än de nuvarande. Arbetet med färjeläge 6 beräknas vara klart i maj och till hösten kommer man att göra samma sak med med färjeläge 5.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om