Hälso- och sjukvårdförvaltningen gör just nu en översyn över riktlinjerna till SOS Alarm, för vilka larm ambulans eller räddningstjänst ska åka på.
De nya direktiven ska gälla från och med första februari, men GA kan redan nu berätta om förändringarna.
Den stora skillnaden ligger i de larm när Räddningstjänsten rycker ut, oftast deltidsstyrkorna på landsbygden, i väntan på att en ambulans ska hinna fram. De så kallade IVPA-larmen är många på Gotland, och dyra. För varje utryckning måste hälso- och sjukvårdsförvaltningen betala 2 100 kronor till Räddningstjänsten, som förra året åkte på 422 sådana larm.
Notan, nästan 900 000 kronor, ska nu minskas. Även om ambulans förväntas dröja mer än 20 minuter kommer inte Räddningstjänsten längre att larmas vid bröstsmärtor.
– Det är många uppdrag för bröstsmärtor där vi upplever att Räddningstjänsten gör ett gott jobb, men vi kan spara de 2 100 skattepengarna, säger Rolf Forsman, beställarchef vid hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Trots de nya direktiven menar han att den lokala deltidsstyrkan snabbt på plats kan ha ett stort värde, förutom det rent medicinska.
– De är trygghetsskapande, men är det sjukvården som ska betala 2 100 kronor för det, om man ska vara krass, säger Rolf Forsman.
Förra året hade öns ambulanser drygt 7 000 uppdrag. På tio år har utryckningarna fördubblats.
Räddningstjänsten hade under samma tid 962 utryckningar, varav IVPA-larmen stod för hälften.
Rolf Forsman har fått löfte från SOS Alarm om ett bättre, modernare system för telefonoperatörerna, när ett larm kommer in.
– Det som finns i dag har sitt ursprung på 1970-talet. Inget hade varit bättre än om vi fick ett intervjusystem där vi scannar ur de fall av bröstsmärtor där IVPA är befogat, säger han.
Nytt i avtalet med SOS Alarm är också att sjukvårdsuppdrag för ambulanshelikoptern styrs till mellan klockan 08.00 och midnatt. Tillräckligt med personal saknas för att hålla helikoptern i drift dygnet runt.
– När vi använder helikoptern efter midnatt innebär det att piloten ska ha åtta timmars dygnsvila, säger Rolf Forsman.
Förändringen, menar han, kommer att säkra helikoptertillgången dagtid.
Barn under sju år har varit särskilt prioriterade vid bilolyckor med fler än en personbil och vid IVPA-larm.
– Vi har inte sett något värde i att ha en särskild kategori för barn, säger Rolf Forsman, om varför barn nu får samma bedömning som vuxna.