Han är ny rektor för Wisbygymnasiet

Peter Lerman kämpade för den nu genomförda uppdateringen av Sävehuset. Men mycket annat är också nytt. Han själv som rektor, till exempel.

Rektor. Peter Lerman basar över nya Wisbygymnasiet.

Rektor. Peter Lerman basar över nya Wisbygymnasiet.

Foto: Dennis Pettersson

NYA SÄVEHUSET2017-04-21 05:00

För omkring tio år sedan hittade den dåvarande Säveläraren Peter Lerman en skrift i källaren till gamla F-huset, skriven på tidigt 80-tal av den tidigare rektorn Lennart Bohman.

Den handlade om dålig ventilation i byggnaden – som när detta skrevs var relativt ny.

– Det var det som väckte mitt engagemang och fick mig att inse att det här verkligen inte var bra. Sedan var jag involverad i arbetet efter det. Elever och personal mådde dåligt och inom vården talades det om ”Sävesjukan”, berättar Peter Lerman, som även var skyddsombud på Säve då.

Resten kring huset är, som bekant, historia.

Wisbygymnasiets nya rektor vill absolut inte ta äran för att det bespottade F-huset blivit till det miljöbyggnadsklassade Sävehuset – men visst är han nöjd.

– Det är ett fantastiskt hus vi har!

Hade du tackat ja till att bli rektor om F-huset stod kvar?

– Mitt beslut handlade mer om samgåendet till en enhet. Själva skolhuset hade inte så stor betydelse.

För en enhet har det alltså åter blivit, precis som det var på Sävetiden. Runt millennieskiftet delades skolan upp i flera delar, som 2014 blev till två; Norra och Södra.

Nu är det åter ett enda, Wisbygymnasiet.

– Främsta skälet är att elevkullarna har minskat, berättar Peter Lerman.

Har det hela tiden varit anpassningar till elevantalet?

– Ja, så enkelt är det faktiskt.

Denna anpassning fortsätter dock och det är en av rektorns utmaningar. Budgeten bantas och ”kostymen ska få rätt storlek”, som det heter.

– Vi kommer att ha mindre personal till hösten. Men det handlar om visstidsanställningar som inte fortsätter.

Det gäller samtidigt att få ihop de tidigare delarna till en fungerande skola. Peter Lerman har fördelen att ha jobbat både på Norra och Södra Wisbygymnasiet – och han säger att det fanns kulturskillnader.

– Ja, det var ganska olika skolor, så det blir spännande att förena dem. Det händer mycket positivt i det mötet också.

Denna förening ska helst fungera bättre än Säveskolan gjorde. ”Tillhörighet” är ett nyckelord.

– Ett problem med gamla Säve var att tillhörigheten saknades, alla hoppade runt för mycket. Nu ska lärarna tillhöra en viss arbetsgrupp med vissa elever, det har vi varit noga med.

Nya arbetslag, alltså. Ledda av en ledningsgrupp som precis har sammansatts.

– Det är en helt ny skolorganisation, menar Peter Lerman.

Men det är inte allt, det heller. I och med Sävehuset har Kulturskolan flyttat till området. Tillsammans med att gymnasiesärskolan finns här också, ökar möjligheterna till utbyten.

– Vi har haft samarbete tidigare också, men det är mycket enklare nu. Och vi är bara i början av den resan, det kan fördjupas mer, säger Wisbygymnasiets rektor.

Och även om själva programutbudet inte ska förändras i nuläget, dras speciella satsningar igång på sådant som läskunnighet.

– Där har vi ett problem. Vi märker att läsförmågan har minskat och att eleverna inte klarar lika svåra texter längre, det måste vi ta tag i. Så vi ska ingå i ett läslyft, där all personal ska få utbildning i språk-, läs- och skrivutveckling.

Ett annat område är den psykiska ohälsan, med alarmerande siffror bland gotländska ungdomar.

– Där ska vi nu jobba mer proaktivt i våra elevhälsoteam och även ha mer samarbete med hälso- och sjukvården. Vi måste göra mer för de elever som inte mår bra, säger Peter Lerman.

För att eleverna ska känna mindre stress görs även försök med färre parallella kurser.

Satsningarna går hand i hand med skolans värdeord, som inkludering och samhörighet.

Detta ska gälla även för de många nyanlända från andra länder, för vilka en mottagningsenhet byggs upp.

– Det är ofta oerhört ambitiösa elever, som vill ta sig snabbt genom systemet. Vi ska försöka kartlägga vad de har med sig sedan tidigare, för att kunna anpassa en studieplan åt var och en. Målet är att de snabbt ska kunna komma in på ett nationellt program, på Kompetenscentrum eller kanske på ett nytt jobb.

Själva värdeorden blir också ett arbete i sig, som ska bli mer konkret.

– Från och med i höst ska vi ha regelbundna värdegrundsdiskussioner, med både elever och lärare.

Någon slags demokrati­fostran?

– Ja, delvis det, men i ett väldigt brett perspektiv.

Wisbygymnasiet kan redan visa upp fina siffror, gällande hur många som tar studenten i jämförelse med rikssnittet.

Men Peter Lermans vision för skolan handlar inte bara om examina och poäng:

– Att ta studenten är en viktig framgångsfaktor i livet. Men vi har också ansvar för vilka värden eleverna får med sig. Och att de utvecklas som människor.

PETER LERMAN WISBYGYMNASIET

Ålder: 52 år.

Från: Visby.

Bor: Visby.

Familj: Sambo, två barn, tre ­barnbarn.

Yrke: Nytillträdd rektor på ­Wisbygymnasiet.

Tidigare: Lärare i matematik, fysik och programmering på Säveskolan, Solberga och ett antal fastlandsskolor.

På Wisbygymnasiet går omkring 1 500 elever just nu. 185 personer jobbar där, varav 170 lärare.

De nationella program som erbjuds är barn och fritid, bygg och anläggning, ekonomi, el och energi, estetiska, fordon och transport, handel och administration, hotell och turism, humanistiska, naturbruk, naturvetenskap, restaurang och livsmedel, samhällsvetenskap, sjöfart, teknik, VVS och fastighet samt vård och omsorg. Dessutom finns fem introduktionsprogram för elever utan gymnasiebehörighet.

Andelen elever som tar examen ligger över 91 procent, vilket är omkring 1,5 procentenheter bättre än riks­snittet. Sett till betygspoäng tillhör Wisbygymnasiet den bästa fjärde­delen bland landets gymnasieskolor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!