Mellan år 2016 och 2017 skedde en stor ökning i antalet klagomål på vårdcentralerna. 57 klagomål lämnades in till patientnämnden 2016, och 101 klagomål 2017. När statistiken för 2018 presenteras är antalet klagomål fortsatt högt, totalt 95 kom in under året.
– Jag hoppas att vi som patienter har lärt oss att ställa krav på vilka rättigheter vi har. Känslan är att vi har börjat förstå och ställer högre krav, eller helt rätt krav, säger Mats-Ola Rödén (L), ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden.
Förra året hade vårdcentralen Wisby söder flest klagomål, men de har nu minskat från 28 till 23 klagomål under 2018. Flest avvikelser har nu vårdcentralen Unicare/Hansahälsan i Visby, som gått från 21 klagomål 2017 till 32 år 2018. Unicare har även en vårdcentral i Klintehamn som de övertog från Region Gotland, där har endast ett klagomål noterats under förra året. Störst missnöje bland patienterna gäller Unicares tillgänglighet, men även dess bemötande.
– Jag tycker inte att det är oroande och ser det inte som en trend. Snarare är det ett resultat av hur verksamheten har fungerat under 2018, då vi haft otroligt låg tillgänglighet. Det är ganska naturligt att det blir såhär då, även om det naturligtvis inte är okej, säger Viktoria Storm, verksamhetschef för Unicare Gotland.
Ett stort förändringsarbete för att öka tillgängligheten på Unicares vårdcentraler är inlett, berättar Viktoria Storm.
– Att öka telefontillgängligheten är vår absolut högsta prio. Vi ser över bemanningen och fortsätter med drop in-mottagningen och onlinetjänsten. Meningen är att patienter ska kunna välja den ingång som passar dem själva bäst, säger hon.
Det som patienter generellt är missnöjda med är tillgänglighet och bemötande. 11 avvikelser har rapporterats gällande bemötande och 15 gällande tillgängligheten till primärvården. Mats-Ola Rödén anser att det viktigaste för att möta utmaningarna inom primärvården är att värna om de anställda.
– I första hand ska vi se till att behålla de medarbetare vi har, men även rekrytera ny personal. Det är vår viktigaste uppgift, då får vi en primärvård med bättre kontinuitet och hög tillgänglighet, säger han.
Förutom Unicare i Klintehamn är vårdcentralen Wisborg den vårdcentral med minst antal klagomål, 3 stycken.