Gotland Factory är namnet på öns nya produktionsbyrå som lanserades på Novi Resort under torsdagskvällen.
Allt från enkla printannonser till större filmproduktioner kommer finnas att tillgå i tjänsteportföljen. Gotlands Medias marknadschef Johan Mattisson förklarar hur Gotland Factory på nio månader växt från ett embryo till att nu se dagens ljus.
– På Gotlands Media har vi länge arbetat med att hitta nya affärsområden. I samband med att vi har lyckats rekrytera personer från andra reklambyråer på ön så började vi för nio månader sedan fundera skarpt på att det började bli dags att starta en produktionsbyrå, säger Johan Mattisson och fortsätter:
– Vi har länge haft en samlad kompetens i huset som har producerat material till våra kunder, mest tryckt material. Med våra tillskott i personalen är det nu dags att ta nästa steg.
Ett brett spektra av tjänster erbjuds, delvis genom samarbeten.
– Vi kommer göra enkla printannonser, filmproduktioner och allting där emellan. Dock ser vi inte att vi har all kompetens i huset utan vi kommer göra partnersamarbeten, exempelvis med Rumblewood när vi gör lite större filmproduktioner.
Johan Mattisson ser lanseringstidpunkten som gynnsam.
– Jag skulle inte säga att det råder ett tomrum, men det har skett en del förändringar på den gotländska marknaden. Detta, i kombination med att det finns en efterfrågan, gör det att det finns plats för en lokal spelare. Medan många av de andra lokala aktörerna jobbar även mot fastlandet så tittar vi främst på den lokala marknaden.