ANALYTIKER: "Bråttom för besöksnäringen att tänka om"

Förra årets besökssiffror var bra och prognosen visar att de blir ännu bättre i år. Men besöksnäringen måste tänka om för att lyckas i framtiden.

Avgående ordförande för Gotlands förenade besöksnäring Carin Sjöberg tackas av Monica Frisk och Matz Bengtsson.

Avgående ordförande för Gotlands förenade besöksnäring Carin Sjöberg tackas av Monica Frisk och Matz Bengtsson.

Foto: Henrik Radhe

Nytänk (GA)2018-04-12 08:30

Temat för onsdagens Besöksnäringsdag på Wisby Strand var "Vart är vi på väg?". Enligt resenärsstatistik från Destination Gotland och Visby flygplats är många på väg till Gotland. Under första kvartalet i år hade Destination Gotland 10 000 fler resenärer än samma period föregående år. Jämfört med 2017 vid samma tid har fler resenärer hittills i år redan bokat biljett till sommaren.

– Nu kommer det ta fart rejält. Vi har satt in fler turer i sommar under de veckor vi såg att det var ett högt tryck förra året, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.

Flyget hade förra året den bästa sommaren någonsin sett till antalet resenärer.

– Juli stack ut något enormt, vi hade Island Games och Almedalsveckan. I år har det varit en trögare start, berättar Gunnar Jonasson, flygplatschef.

Monica Frisk, verksamhetsledare för Gotlands Besöksnäring, öppnade med att säga att besöksnäringen kanske måste tänka annorlunda än hittills för att möta framtidens krav. Det menar även föreläsaren och framtidsanalytikern Troed Troedson.

– Det finns en trend som är mycket större än bara för besöksnäringen. Oavsett om man säljer kläder, bilar eller försöker vinna val så är konkurrensen extremt hård. Allt fler gör allt mer och alla kan allt, och då kommer vi till "The Cheating Point". Enda sättet att garantera vinst är att fuska, exempelvis som i fallet med Cambridge Analytica, säger han.

Framgångsreceptet enligt Troed Troedson är att i stället se bortom traditioner och branschspecifika kunskaper och istället erbjuda helhetslösningar.

– Förr definierades bensinstationer utifrån vad de sålde, men i dag är de inte bensinstationer utan biliststationer. De är duktiga på folk i bil och vet att de kan sälja en badboll, 50 liter diesel och korv till en barnfamilj. Det krävs ett annat grepp om verksamheten. Man måste se hur det ser ut i huvudet på den som tänker åka till Gotland, annars kommer någon annan att hinna före, säger han.

Hur bråttom är det?

– Jättebråttom. Alla pusselbitar finns, det ligger helt öppet, säger Troed Troedson.

Matz Bengtsson, vd för Gotlands Besöksnäring, håller med om idén att helhetslösningar kan vara framtiden för besöksnäringen på Gotland.

– Jag tror att han har rätt, att det är vägen till framgång. Det jag tror att vi alla tar med oss härifrån är att vi behöver inte bara utveckling, vi behöver göra nya saker, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!