När frågan om att bli marknadschef på Gotlandssnus dök upp såg Markus Wahlgren, 43, ett gyllene tillfälle. Efter totalt 14 år som butikschef i olika roller, varav de sex senaste på Systembolaget på Öster, kände han att det var dags att prova på något nytt trots att han hade "det bästa av allt" i sitt jobb och sin personal.
– Jag går från något som är fantastiskt till något som är också är fantastiskt, men som dessutom har en stark gotländsk anknytning, säger Markus Wahlgren.
Att testa något nytt och utmana sig själv är Markus Wahlgrens främsta drivkraft i beslutet, men trots detta anas vissa premiärnerver.
– Det är jättenervöst, vad ska jag bidra med, undrar Markus Wahlgren med en humoristisk underton.
Samtidigt finns en viss trygghet. Markus Wahlgren beskriver Gotlandssnus som ett företag med en stabil kundkrets. Dessutom är kusinen Henrik Jakobsson vd för företaget. Markus Wahlgren vet i alla fall med säkerhet vad han kan tillföra till sin nya arbetsplats.
– Jag kan mingla, det kan inte Henrik, säger han med ett skratt.
Att göra en koppling mellan övergången från försäljningen av en legaliserad drog till en annan beskriver Markus Wahlgren som "ett uppkast i tennis". Systembolagets uppdrag handlar om att begränsa alkoholens skadeverkningar. Wahlgren vill gärna se sitt nya uppdrag på samma sätt, trots att han som marknadschef så att säga sitter på dubbla stolar.
– Jag vill att folk ska sluta snusa snus som inte är gotländskt, säger Markus Wahlgren.
– Men när de väl snusar kan de gå över till det nikotinfria.