Riina Noodapera vid Hushållningssällskapet på Gotland är en av initiativtagarna bakom projektet som drar igång i höst.
– Vi ska utveckla besöksnäringen på Gotland. Vi har massor av bra besöksmål men det behövs fler och framförallt ska man kunna ta del av den gotländska kulturen och verkligen se vad Gotland faktiskt är, säger hon.
Genom projektet vill man knyta samman arrangörer och operatörer som paketerar och säljer upplevelser på marknaden med företag som bedriver grön eller blå näringsverksamhet, det vill säga hållbara näringar inom djur, natur, lantbruk samt inom maritima områden. Arbetet med projektet kommer pågå fram till 2020 och startar med en kickoff den sjätte november i år. Under vintern och våren kommer det genomföras sex olika inspirationsmöten med workshops. Genom de olika mötena skall många olika idéer tas fram varav ett tjogotal ska väljas ut som vidare ska paketeras för att kunna nyttjas av besöksnäringen.
Under sommaren har det gjorts en inventering av upplevelser och besöksmål där det framgår hur svårt det är att hitta de verkliga guldkornen.
– Den visade att det idag är för svårt att hitta upplevelser på Gotland som inte är de vanliga topp tio alternativen. Vi vill få besökare att komma ut på gårdar, besöka ett visst område, se på en viss typ av fisk vid en å, under ordnade former som annars kan vara svårt att hitta, säger Riina Noodapera.
Riina Noodapera ser flera möjligheter att knyta an till andra projekt inom liknande områden för att hitta synergier och samverkan mellan företag.
– Det här är en process som aldrig tar slut egentligen, vi måste ta fram nya grejer, nya produkter och upplevelser och bädda in ett hållbarhetsperspektiv, säger hon.