Hon hade gått en ettårig sömnadsutbildning och fick jobb på Vamlingbolaget. Där blev hon nära vän med en annan sömmerska och tillsammans startade de så småningom ett eget klädmärke och tog över en inredningsbutik.
– Ateljén är delvis bakom disken och vi har flyttat ut symaskinerna i butiken. Vi är båda två kreativa och har haft pysselkvällar på övervåningen. Vi gör allt själva, berättar Linnéa Ahlsten Lundgren.
I samband med att de tog över butiken 2015 startade hon sitt instagramkonto. Hon hade haft en blogg sedan tidigare när hennes nu tioåriga dotter Lilly var liten.
– Jag började med små pyssel eller om jag hade sytt något till henne. Sedan tog instagram över, säger hon.
Då var hennes nu sjuåriga son född och kontona på sociala medier växte i takt med att de blev alltmer personliga. Linnéa växlade mellan att vara företagare, designer och föräldraledig. Hon började dela med sig av vardagslivet i den villa och växthus som hennes man Roy har byggt och som hon har inrett. Där finns saker från den egna butiken, flera loppisfynd och DIY-lösningar.
– Det har blivit många julstjärnor under åren och alla lampor vi har är hemmagjorda. Oftast bottnar det i att det är något jag själv vill ha och tänker att jag kan göra det själv i stället för att köpa, säger Linnéa.
Ute i trädgården växer snittblommor som hon har sått upp från frö. En färgglad rabatt med rosenskära i en röd-vit färgskala. Klockranka och luktärt som klättrar uppför armeringsnät. Dahlior och blåklint i planteringslådor med no-dig-bäddar. Nu har hon nästan 25 000 följare på instagram och bloggar på en av Sveriges största inredningssajter.
– I början tänkte jag att det är bra för både klädmärket och butiken, eftersom det är en del av mig precis som hemmet och allt annat. Det är betydligt svårare att driva ett företagskonto som är intressant. På sociala medier vill man bli inspirerad. Numera känns det som att det ska vara en person bakom, innan var det mer privat. Nu när man har flera samarbeten öppnas en möjlighet att faktiskt tjäna pengar på det, men det är en fin balansgång. Det får inte ta över. I grund och botten gör jag det för min egen skull, säger Linnéa.
Hon delar inte med sig av problem eller åsikter på sina sociala medier, eftersom det inte känns bekvämt.
– Jag kan själv tycka att det är inspirerande med de som uttrycker åsikter, men det har jag aktat mig för lite. Jag har mer den ytliga världen, samtidigt vill man visa upp en helhet och det ska kännas äkta. Vi har det också skitigt och stökigt hemma, men det är kanske inte det som andra inspireras av.
Under lågsäsong är det oftast pyssel hon lägger ut. Under våren och sommaren är det mest från trädgården, som visar mycket vackert och lite visset. Hennes senaste blogginlägg är från snittblomsodlingen.
– Jag har alltid gillat blommor och det ser man mycket i min inredning. Natur och blommor är något som jag är uppväxt med och vill ha inne också. Jag har tapeter med blommor och lamporna ser ut som blommor. Jag har gärna en bukett i varje rum om jag orkar sno ihop det. Plockar in och njuter, säger Linnéa.
Hon har precis börjat sin semester från butiken och från att knappt ha hunnit vattna ska hon nu rensa, plocka och binda. Släktmedlemmar har redan fått blommor på sina födelsedagar. Snart står det nog blombuketter på hemmets alla bord och mer blomstrande inspiration kommer delas i hennes digitala kanaler.