Bryggeriet har nyligen köpt en till lokal för ölproduktion, vilket öppnar för att lokalen i Visby kan ha fler och mer flexibla rundvandringar. Tanken är att man ska få lära sig mer om ölets väg till glaset.
– Vi har haft rundvandringar tidigare år också, men det har varit mer begränsat. Nu kör vi en testsommar och har öppet hus flera dagar i veckan, förra året körde vi bara det under Almedalsveckan, säger Vendela Jansson som är ansvarig för den nya satsningen.
Hon fortsätter:
– Nu har vi fler anställda vilket gör att vi blir mer flexibla. Den nya produktionslokalen kommer göra att vi inte blir lika låsta till kvällar och helger. Bryggeriet här i Visby blir mer av en besökslokal.
Planen är att erbjuda olika aktiviteter med öltema. Deras första samarbete är med Surflogiet i Tofta.
– Tanken med det här samarbetet är att få ihop öl och surf som en enhet, att belöna sig efter att man varit aktiv. Målet med satsningen är att få mer människor till Gotland och att visa upp både stad och landsbygd, säger Vendela Jansson.
På onsdagen stundade ölets dag vilket bryggeriet firade genom dubbel bemanning på deras öppna hus.
– Ölets dag tycker jag mest är bryggarnas dag, ett tillfälle att lyfta dem och deras arbete. Många bryggerier öppnar upp under dagen för att visa dem, säger Vendela Jansson.