I går inspekterade två av intitiativtagarna och rollinnehavarna, Hélène Kimblad och Michaela von Koch, spelplatsen, det vill säga Kultudralen S:t Nicolai.
– Det är perfekt att göra en opera här, ”Syster Angelica” utspelar sig i ett kloster, konstaterar Michaela.
Det innebär också att det blir en enkel scenografi, några föremål som ett altare är det enda som behöver tillföras för att skapa rätt miljö.
Förra året sjöng Michaela och Hélène på Gotland och då tyckte man att det borde gå att göra något eget här. Att det blev just ett av Puccinis minst kända verk berodde på att Magnus Wretblad, grundare av Opera på Gotland, förordade den.
Det blir en timslång föreställning i en akt och ensemblen har bearbetat den ganska rejält. Musiken blir nu i form av brass plus orgel.
– Men man kommer att känna igen Puccinis musik, det blir smäktande och storslaget, menar Hélène.
– Den slår an alla känslosträngar, vidimerar Michaela.
Man har också återinfört en aria som sticker ut. Det beror på att texten i princip är ett recept på en giftdryck.
– Den har varit borta från föreställningen under många år. Men den har vi lagt till, berättar Hélène.
Eftersom musiken ursprungligen är skriven för stor orkester så innebär det också att musikerna inte har en helt lätt uppgift när de ska ersätta flera instrument.
Ursprungligen innehåller operan 13 roller, samtliga kvinnor, men det har man minskat till fem varav två görs av samma sångare (Hélene) så rollbesättningen består av fyra personer.
– Det finns ingen hjältetenor eller baryton som stjäl showen, konstaterar Michaela.
En variation som också hänger samman med regissörens, operasångaren Rickard Söderberg, idéer. För honom är det något av en favoritopera. Magnus Wretblad kände till detta, tog kontakt och ett samarbete etablerades.
Historien i föreställningen skildrar en kvinna som blir tvingad att gå i kloster sedan hon fött ett utomäktenskapligt barn och fråntagits detta. Det blir en tragiskt dramatisk händelseutveckling.
Repetitionerna i Kultudralen inleds den 19 juli och sedan blir det intensivt arbete fram till föreställningens premiär den 27 juli. Men arbetet är förstås redan i gång och så sent som på söndagskvällen övade man med musikerna i Sofia kyrka i Stockholm.
– Jättevackert, det blev gåshud, det kommer att bli stämningsfullt, sammanfattar Hélène Kimblad.