"Den största investeringen som bolaget har gjort"

Under lördagens premiärvisning av M/S Visborg fick besökarna möjlighet att ställa frågor både om färjan och trafiken. Det visade sig finnas flera frågetecken.

Håkan Johansson minglade runt under öppet hus.

Håkan Johansson minglade runt under öppet hus.

Foto: Malin Stenström

ÖPPET FORUM2019-03-17 15:37

Runt 140 personer passade på att ta del av Öppet forum, som hölls i samband med premiärvisningen av M/S Visborg i helgen. Det var den 19:e gången som Destination Gotland och Gotlandsbolaget arrangerade frågestunden, och tanken var som vanligt att gotlänningarna skulle få en chans att vädra sina funderingar.

Moderator var Tommy Wahlgren, som bland annat är ordförande i Gutamålsgillet, och en av de första sakerna han redde ut var om man ska kalla M/S Visborg för färja eller båt.

– Färja är väl bäst, svarade kapten Mats Thor som också var den som förde M/S Visborg hem från Kina.

Han berättade att det finns vissa skillnader i hur man för fram henne jämfört med föregångarna. Detta då hon är större och har en högre tyngdpunkt. En av de största olikheterna mellan M/S Visborg och de andra färjorna är som många redan vet att hon drivs med naturgas, samt kan drivas med biogas.

Detta har också skapat en del funderingar, och allra minst efter den olycka som skedde i Stockholm nyligen med en biogasbuss.

Hur säker är hon? undrade man.

– Tankarna är placerade under bildäck och väl skyddade. De är helt inkapslade och det är dubbla ”väggar” i tankarna och dubbla rörväggar i alla anslutningar. Vi följer ett säkerhetssystem som styrs av internationella regler för fartyg svarade Christer Bruzelius som är vd på Destination Gotland.

LÄS MER: Tusentals kom på öppet hus på färjan

En annan fråga var hur mycket M/S Visborg egentligen har kostat.

– 1,5 miljarder kronor. Det är den största investeringen som bolaget har gjort någonsin, sa Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget.

Han berättade även att systerfärjan kommer att levereras från Kina om cirka sex månader.

Det presenterades också att man i sommar kommer att köra med tre stora färjor.

– Vi får fler turer på bra avgångstider. Tidigare har folk tyckt att Oskarshamn har hamnat i kläm men de vinner nu på konceptförändringen när nya fartyg tas in, sa Christer Bruzelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!