Den hårda trafiken och många tunga fordon ökar risken för olyckor. Tidvis är det också svårt att komma ut från parkeringarna och att korsa Skarphällsgatan till fots.
Fastighetsägare och näringsidkare är fortfarande inte eniga om vad som behöver göras, eller var. Regionen vill ordna en tryggare överfart för fotgängare och cyklister, mellan Willys och Karlströms golv och i anslutning till detta en avsmalning av vägen för att få ned hastigheten.
– Det känns angeläget att ordna en säker överfart för oskyddade trafikanter men eftersom det krävs att vissa in- och utfarter då tas bort så vill vi inte göra det förrän vi fått fastighetsägarna att ta sin del av ansvaret, säger Lennart Klintbom.
Att minska antalet utfarter till Skarphällsgatan kräver att besökare kan köra mellan butikerna parallellt med gatan, att ordna detta ligger på fastighetsägarna.
– Vi har haft möten uppdelade på södra och norra delen av Skarphäll. Fastighetsägare i norra delen tycker att planen är okej, men att det räcker att genomföra den i södra delen. Och de som äger fastigheterna i den södra delen säger att jodå, det är inget fel på detaljplanen men det räcker nog att den blir verklighet i den norra delen. Ja, du förstår. Vi kommer ingenstans, säger Lennart Klintbom.
Företagarföreningen ser det som mest angeläget att sänka hastigheten.
– Vi har pratat om en sänkning till 40 kilometer i timmen, men vi vill gärna genomföra hela planen samtidigt. Så vi får se hur det blir, säger Lennart Klintbom.