Trots förstörda bilar – Trafikverket vägrar ändra rutiner

Flera bilister fick sina fordon förstörda av den nya beläggningen på väg 142. Men Trafikverket ändrar inte sina rutiner. "Vi fortsätter använda samma metod". Är du drabbad? Så här ansöker du om skadestånd!

På Helagotland.ses Facebooksida vittnar drabbade om spruckna rutor, trasiga bromsar och mycket mer efter att ha kört på väg 142.

På Helagotland.ses Facebooksida vittnar drabbade om spruckna rutor, trasiga bromsar och mycket mer efter att ha kört på väg 142.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Överhettade vägar2016-06-09 12:36

Reaktionerna lät inte vänta på sig efter att Helagotland.se uppmärksammat att många fått sina bilar förstörda eller kraftigt nedsmutsade på väg 142. Artikeln har över 14 000 sidvisningar, och inlägget på Facebook har nått nästan 30 000 personer och har 70 kommentarer.

LÄS ALLA KOMMENTARER HÄR

– Varför lägga på detta skit överhuvudtaget? Håller ett år sen är det lika spårigt igen, sliter sönder däck och är högljutt att köra på. Vart är miljötänket där? Men vi på landsbygden får stå ut med detta, de duger till oss, skriver en person på Helagotland.ses Facebooksida.

– Framrutan är trasig, motorhuven har fått en rejäl omgång med massor med märken i lacken. Hjulhusen är fulla med sten, sitter även sten mellan bromsskivor och bromsbelägg så det gick inte att bromsa, skriver en annan drabbad på Facebook.

LÄS MER: Bilarna blev förstörda av länsvägen

Det var under torsdagen förra veckan som Trafikverket la ny beläggning på väg 142 i höjd med Lojsta, en sträcka på fem kilometer. Efter det har Trafikverkets växel gått varm då vägen börjat blöda och bilister fått sina fordon skadade av nya beläggningen. Men Josefine Holmstedt, projektledare vid Trafikverket, ser inte att de hade kunnat göra något annorlunda.

– Det skulle i såna fall vara att vi stängde av vägen helt. Men det hade också gett stora följder, säger hon.

Antingen använder man den metoden, eller ingen alls, menar Josefine Holmstedt.

– Det är den metoden man använder på lågtrafikerade vägar och det är det vi får pengar efter. Det hade inte blivit någon beläggning alls om vi inte använt tankbeläggning, säger hon.

När en väg väl börjat blöda en gång kan den blöda flera gånger till.

– Vi har redan fått sanda av vägar som vi la för två år sedan. Det är vanligt, särskilt under värmeböljorna, och det lär hända fler gånger i år om värmen fortsätter, säger Josefine Holmstedt.

Kommer ni att fortsätta lägga tankbeläggning på vägarna i sommar?

– Ja, vi kommer att göra det och vi har redan gjort det. Metoden i sig är inte konstig, det var bara sån otur att det var så fruktansvärt varmt. Vi la flera vägar förra veckan som det gick bra med. Vi är en turistort och vi har mellan 15 maj till midsommar på oss att lägga nya vägar, säger Josefine Holmstedt.

För att undvika skador på bilarna i framtiden är det viktigt att alla följer skyltningarna.

– Det är så klart jättebeklagligt att det blev på det här sättet. Målet för oss är att trafikanter ska komma fram och ha en behaglig resa.

Trafikverket uppmanar bilister som råkat ut för skador att göra en anmälan. När den är gjord tittar verkets jurister på den och avgör om det ska betalas ut skadestånd.

Är du en av de drabbade kan du göra din skadeanmälan HÄR (extern länk).

Så ansöker du om skadestånd

Om du har råkat ut för en skada på eller intill en allmän statlig väg kan du i vissa fall ha rätt till skadestånd från staten. En förutsättning är att Trafikverket eller en entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet.

Här kan du läsa om hur du begär skadestånd.

Här kan du lämna in ditt skadeståndsärende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om