Kammaråklagare Urszula Grabowska hävdar att tingsrätten gjort en felaktig bedömning när man kommit fram till att 50-åringen agerat i ett somnambult tillstånd orsakat av tablettautomatism. Det är extremt ovanligt att dessa ovanliga tillstånd inträffar samtidigt och att han dessutom framfört bilen en längre sträcka och i mötande trafik utan att vakna.
– Jag tycker att han skulle ha dömts och vill att hovrätten ändrar domen.
Hon anser att det inte finns någon objektiv utomstående person eller utredning som styrker att 50-åringen lider av somnambulism. Uppgifterna om sömngång och att han vid olyckstillfället skulle ha kört sitt fordon i sömnen och därmed saknat uppsåt har framkommit i ett förhör hållet ett år efter händelsen. Uppgifterna har vid rättegången styrkts av två anhöriga som inte behövt avlägga någon ed.
– Jag menar att man måste var väldigt försiktig med uppgifter som kommer från nära anhöriga, framhåller Urszula Grabowska.
Hon konstaterar att fall där man begår gärningar i sömnen dykt upp i rättsväsendet under de senaste åren, främst i samband med sexual- och trafikbrott. Hon anser också att det blivit vanligare att man hävdar detta för att undvika en påföljd.
Urszula Grabowska framhåller att det är en väldigt svår rättsfråga.
– Det har kommit både fällande och friande domar. Vad jag har sett finns det inget avgörande i Högsta domstolen. Men jag misstänker att det kommer upp ganska snart eftersom det blivit vanligt förekommande och behövs en vägledning.
Även lagman Mikael Mellqvist, som var en av dem som ansåg att 50-åringen skulle frikännas, anser att det är ett svårt område.
– Domen är lite umanande mot allmänt sunt förnuft. Det ska inte funka att köra flera mil i sömnen tycker man rätt upp och ner. Det är osannolikt men om man ska tro på vetenskapen är det inte helt otroligt.
– Det komplicerade i just det här målet är att det handlar om sömnambuli och tablettautomatism i kombination.
Mikael Mellqvist menar att det är intressant att hovrätten prövar domen. Och han konstaterar att det inte var första fallet på Gotland.
– Bara någon månad innan detta hade jag ett sånt här mål. Men där var det inte lika uppseendeväckande. Det var ett rattfylleriåtal och föraren hade kört någon kilometer. Även denne förare friades.
Hovrätten väntas ta upp målet med dödsolyckan någon gång i höst.